3-latka reaguje agresją
Witam,
Mam problem z moją 3-letnią córeczka, ponieważ okłada mnie i męża pięściami w momencie kiedy nie dostanie tego czego chciala. Przy tym piszczy przeraźliwie, płacze i krzyczy. Kiedy chcę jej spokojnie wytlumaczyć, że nie może teraz np. oglądać bajki, bo tata pracuje na komputerze, nic do niej nie dociera, wpada w szał. Mówie stanowczo "spokojnie, nie płacz, nie bij mamusi, bo to boli", odstawialiśmy ją do kąta, wychodziłam z pokoju mówiąc, że jeżeli bije to nie chcę być tutaj - to skutkowalo tym, że biegla za mną i chwytala mnie za nogę przepraszając i mówiąc, że mnie kocha. Serse ściska mi się słysząc jej płacz, ale wiem, że nie mogę jej pozwolić na bicie. Parę razy dostala klapsa od męża, zapłakała i zaraz się śmiała. Dodam, że ja nie jestem zwolenniczką klapsów, ale mąż twierdzi, że ma być posłuszna na jedno słowo i że to moja wina, bo za dużo czasu jej poświęcałam, dlatego jest rozpieszczona. Córeczka jest bardzo mądrym dzieckiem, jak na swój wiek - uwielbia śpiewać, malować, samodzielnie pisze literki, zaczyna czytać. Jest bardzo słodka i kochana, lubi sie przytulać i mówić, że nas kocha. Proszę o pomoc w opanowaniu jej złości. Dodam jeszcze, że córka uwielbia rycerzy i księżniczki, nie ogląda bajek z agresją, ale kilka razy zdarzylo się, że widziała jak rycerz walczył z jakimś smokiem. Na co dzień czasem, widuje się z kuzynami, którzy są strasznymi łobuzami. Nie jestem pewna co jest przyczyną takiego zachowania i jak je opanować. Bardzo proszę o pomoc. Czy to rodzaj buntu 3-latka?
Aneta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Duża zmienność nastroju, przechodzenie od płaczu do śmiechu, to typowa cecha dzieci trzyletnich.
Nie ma racji Pani mąż uważając, że dziecko ma być posłuszne na jedno słowo. Z dzieckiem trzeba rozmawiać, a nie je tresować. Wiem, że niektórzy rodzice wciąż uważają klapsy za metodę wychowawczą, lecz cóż... traktuj dziecko, jak sam chciałbyś być traktowany. A bity nikt nie chce być, prawda? Posłuszeństwo uzyskane w ten sposób jest wynikiem strachu, zrozumienie że tatuś, który kocha, a nagle bije, to za dużo dla trzylatki.
Rozmawianie z dzieckiem to nie jest rozpieszczanie, to właśnie jest tworzenie więzi. Idźcie więc Państwo tą drogą. Z maluchem w tym wieku trzeba robić to umiejętnie, dostosowując komunikaty do jej "pojemności" - to znaczy upominamy, mówimy "nie", ale nie zagadujemy kilkuminutowym wykładem. Ona tego nie zapamięta i nie zrozumie. Mówić trzeba do dziecka w jej wieku krótko i jasno. Trzeba też ustalać i przestrzegać zasad, np. nie bijemy nikogo. Za przestrzeganie zasad - nagrody i pochwały cały czas. Przy innych się chwalimy, tak żeby mała słyszała, jacy rodzice są dumni, że ona się nauczyła itd. T w dobrym, w pochwałach i zachwycie rodziców dzieci się rozwijają i rozkwitają.
Jeśli kara być musi, bo czasem musi, jeśli dziecko zasad przestrzegać nie chce to zasady są następujące: 1. najpierw ostrzeżenie. 2. kara nie może upokarzać 3. za jedno przewinienie jedna kara, wielkością adekwatna do czynu i bez odroczenia w czasie - tzn. jak już trzeba ukarać to od razu, a nie np. wieczorem, jak już dziecko dawno zapomni o co chodziło 4. nigdy nie należy straszyć: A zobaczysz, jak tata wróci to dostaniesz klapsa, to dla dziecka emocji złe by kara nad nim "wisiała"
Co do modelowania jej zachowań przez kuzynów, jest to możliwe. Ale - podobnie jak z walkami smoków i rycerzy - proszę pamiętać, że Państwa zadaniem jest też pokazywanie świata takim jakim jest i uczenie jej wybierania co dobre, a co złe. Tworzenie w jej głowie wyidealizowanego obrazu rzeczywistości, w której nie ma zła, albo w której zawsze wszyscy są grzeczni, nie przysłuży się jej.
Cieszę się, że przede wszystkim pisze Pani o córeczce, że jest słodka, kochana i dobra. To cenne, najcenniejsze, co macie - tego należy się trzymać.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska
ps.
Polecam:
Faber, Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.
Samson A., Książeczka dla przestraszonych rodziców.
Samson A., Moje dziecko mnie nie słucha.
Gordon T., Wychowanie bez porażek.
Eichelberger, Samson, Sosnowska, Dobra miłość. Co robić, żeby nasze dzieci miały udane życie.