Wstrzymywanie moczu
Witam!
Mam prawie trzyletnia córkę. Tydzień temu zaczęliśmy oduczanie sikania w pieluchę. Córka od pewnego czasu gdy chciało jej się sikać schodziła z łóżka i szla sikać w kącik. Wyglądało to tak, że ubraliśmy majteczki i córa zsikała się raz na nocnik, który grał. Oczywiście biliśmy brawo itp. ale u niej zachwytu nie było tylko płacz. Potem zsikała się 2 razy na podłogę w miejscu, w które wcześniej chodziła kucać w pieluszce. Była tylko w majteczkach, więc strasznie przeżyła gdy zobaczyła kałużę kolo niej. Teraz wygląda to tak, że wstrzymuje mocz - sika jak już nie da rady wytrzymać, ale potrafi trzymać i godzinę i mam wrażenie, że sika dużo mniej, tak jakby nie do końca się opróżniała. Ma oczywiście cały czas pieluchę. Sika tylko w tym jednym miejscu, nie chce iść nawet na pole, bo chce być tylko tym pokoju. Dziś nawet musieliśmy gonić z placu zabaw, bo tak płakała. Tłumaczymy jej, że ma pieluszkę i że może sikać tu gdzie jest, ale ona chce do swojego kącika. W pieluszkę mówi, że nie chce, do nocnika też nie i do kibelka też nie tylko w kąciku . Ja już nie mam pomysłu co robić. Nagrody nie działają. Bardzo proszę o radę.
Ewelina

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Wygląda na to, że u Pani córci wytworzyła się psychogennie reakcja lękowa. Ona nie rozumie, o co chodzi z tym siusianiem i chce robić to w jedyny sposób, w jaki czuje się bezpiecznie.
By odkręcić ten problem muszą Państwo zrobić kilka rzeczy. Po pierwsze pod żadnym pozorem nie okazywać córce, że macie jakiś duży kłopot. Im bardziej dorośli koncentrują się na problemie, tym bardziej dzieciom trudno problem pokonać. Choćby nie wiem jak Państwo się martwili, mała ma tego nie widzieć. Kolejna rzecz z tego wynikająca - córcia nie może słyszeć żadnych rozmów na ten temat. Proszę bardzo tego pilnować, by nie była świadkiem jak Pani z inną mamą na placu zabaw mimochodem o tym rozmawia albo z babcią przez telefon. Dzieci chłoną takie złe komunikaty o sobie jak gąbki, a to naprawdę im nie służy. Jeśli dzieci mają o sobie słyszeć, to tylko dobrze. Proszę tego pilnować.
Tyle o sprawach przygotowawczych, a teraz meritum. Proszę zdobyć się na ważną rozmowę: "Córciu, widzę, że się boisz. Niepotrzebnie. Każdy robi siusiu, To jest zwyczajnie. Ale wiesz, kiedy byłam mała, to też się tak bałam i wtedy moja mama nauczyła mnie... tu podaję fikcyjną opowieść, ale jeśli jest możliwość warto wykorzystać sytuację, kiedy ważna dla dziecka osoba była mała i ... - zejście do takiego poziomu to ogromna pomoc dla dziecka w zrozumieniu, że może dać sobie radę. Taka rozmowa ma dać też małej poczucie, że mama i tata rozumieją, mają cierpliwość i uważają, że ona jest cudowna i zawsze we wszystkim pomogą.
Oprócz tego polecam książeczkę: "Żegnaj pieluszko" o misiu, który nie mógł zrozumieć do czego służy nocniczek, a jego wielka pielucha bardzo już mu utrudniała życie. Bardzo skuteczna.
W pracy z dziećmi sprawdza mi się również mini-toaleta. Nie taki super grający  i kosztowny nocnik , ale miniatura sedesu, z deską i klapą. Kosztuje ok. 20 zł. Mówię dzieciom, że to specjalna ubikacja, tylko dla dzieci, do trenowania, bo ta dorosła jest taka wielka i pupka może tam wpaść, a ta jest w sam raz dla dzieci, a ta dorosła to jest na później. To zawsze pomaga.
Proszę pamiętać, że postawa człowieka wobec czegokolwiek składa się z 3 komponentów: emocjonalnego (co czuję), poznawczego (co wiem o tym) i behawioralnego (jak się zachowuję wobec tego). Komponent emocjonalny jest decydujący. Pani córcia się boi, tak to sobie wymyśliła. Im więcej będzie wiedziała o siusianiu, że jest normalne, zwyczajne, że siusia mama i tata, i sarenka, i kotek i każdy w ogóle. Tym będzie jej łatwiej zmienić swoje zachowanie i nauczyć się siusiać zwyczajnie.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk
p.s. Warto też dziecku zrobić taki uproszczony obrazek jak działa ciało ludzkie. Rysujemy przy dziecku i tłumaczymy:
"Zobacz, tędy przez buzię wlatuje picie, potem płynie taką rureczką do brzuszka na dół, tu jest taki balonik (lub basen). Jak on się napełni już piciem cały, to on naciska na taki kranik i wtedy robisz siusiu. Fajne to jest, prawda?"
Poleca, też filmy edukacyjne dla dzieci z serii: "Adibu" oraz "Było sobie życie". Do kupienia na dvd.