Opóźniony rozwój mowy
Witam,
Synek ma 2 lata i 5 miesięcy. Urodził się przez cc, wskutek zagrażającej zamartwicy, poród trwał około 18 godzin. Synek dostał 8 punktów. Przez 5 miesięcy miał kolkę, codziennie płakał, miał również refluks. Karmiłam wyłącznie piersią przez 6 miesięcy, synek przez pierwsze miesiące słabo przybierał na wadze, zalecono mi dokarmianie lub poprawę karmienia. udało się i karmię synka właściwie do tej pory. Refluks trwał ponad rok, synek był wymagającym dzieckiem.
Późno zaczął głużyć i bardzo późno gaworzyć. Fizycznie dobrze się rozwijał, siedział w wieku 7 miesięcy, a samodzielnie chodził w wieku 13 miesięcy.
Korzystam z Pani książki "Wczesna interwencja terapeutyczna" i widzę, że również umysłowo dobrze się rozwija, pokazuję mu również wyrazy wg metody Domana, jednak coraz trudniej utrzymać jego zainteresowanie.
Raz w tygodniu chodzimy na zajęcia umuzykalniające i obserwuję, że dzieci będące na tym samym poziomie rozwoju w zeszłym roku, teraz dobrze mówiące są już zupełnie na innym etapie.
Synek mówi tylko "mama", "tata", naśladuje odgłosy zwierząt i pojazdów. W ogóle nie chce powtarzać żadnych wyrazów. Słuchamy od 1 roku życia gry bimbom, w której należy identyfikować różne odgłosy, bardzo dobrze mu idzie, puszczam mu również bajki czytane przez lektorów na płytach, chętnie ich słucha, bardzo lubi również czytanie książeczek. Z realizacją poleceń jest różnie.
Chodzimy do logopedy raz w miesiącu, ale nie widzę żadnych efektów. Syn nie dostał się do przedszkola.
Ponadto w moim środowisku uważa się, że jest wcześnie, większość chłopców mówi późno i należy się martwić jak skończy 3 lata. Chciałabym jeszcze jakoś popracować z synem, proszę o poradę.
Justyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Justyno,
Słusznie Pani uważa, że należy prowadzić stymulację rozwoju mowy, bo obserwuje Pani postępu u rówieśników, a przecież chodzi o to, by dziecko optymalnie się rozwijało. Brak mowy, to zawsze braki w rozwoju myślenia abstrakcyjnego.
Zachęcam do pracy w domu z wykorzystaniem programów:
1. "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl. WARUNEK: dziecko musi słuchać w słuchawkach.
2. "Kocham czytać" - na początek zeszyty od 1-5 (www.we.pl).
Warto skorzystać raz w tygodniu z pomocy terapeuty. Znajdzie ich Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl, jeśli to będzie niemożliwe proszę przeznaczyć 60 minut dziennie na pracę przy stoliku wg programu metody krakowskiej. Wszystkie ćwiczenia opisałam w książce "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska