1,5-roczny synek mało potrafi
Synek 1,5 roku mało potrafi - tylko mama, tata i baba. Nawet nie potrafi wskazać kto jest kto. Martwię się, bo uczę go codziennie najróżniejszych rzeczy np. gdzie oczko, nosek itd., ale on i tak nie powtarza. Czy powinnam się martwić? Czy może dać mu czas?
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
Zawsze warto wspierać rozwój mowy dziecka, tym bardziej, że jeśli dziecko nie potrafi wskazać mamy, taty i innych domowników może to wskazywać na jakieś problemy rozwojowe.
Brak mowy dramatycznie wpływa na kształtowanie się myślenia abstrakcyjnego, a tym samym ma wpływ na sukces edukacyjny dziecka.  Może to Pani robić sama w domu, ale warto uzyskać wsparcie profesjonalnego terapeuty raz w tygodniu. Terapeutę mam nadzieję znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl .
Zawsze należy się niepokoic gdy dziecko nie rozwija mowy, tak jak rówieśnicy.
W domu należy wykorzystać:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" -  "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
2. Ćwiczenia artykulacyjne, program "Kocham czytać", www.we.pl) – 10 minut dziennie.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska