Metody pracy z dzieckiem autystycznym
Witam,
Zwracam się z ogromną prośbą o poradę wg jakich metod mam pracować z 5-letnim chłopcem? Jakie metody Pani by poleciła? Czytałam na forach, że metoda Knill nic nie daje, ponieważ to stereotypy, integracja sensoryczna też nie jest polecana, więc co mam ćwiczyć z dzieckiem, które ma 5 lat, nie mówi, biega przez całe dnie, gryzie siebie, i nieustannie poszukuje jedzenia, potrafi nawet zaglądać do śmietnika. Każdy terapeuta, logopeda, pedagog polecają inną metodę, informują też, żebym nie próbowała kilku metod naraz, bo przestymuluje dziecko, jednak nie wiem co robić. Proszę o poradę, od czego mam zacząć? Chodzimy na zajęcia do poradni, w której syn ma zajęcia wg W. Sherborne, po których jest bardzo pobudzony, i ma również Knilla, po którym jest uspokojony, w drugim ośrodku ma zajęcia z terapeuta SI, zajęcia z logopedą, ale nic nie daje żadnych efektów. Proszę o pomoc, o poradę, jakich metod wykorzystywać? Dziękuję.
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
Chłopiec jest już duży, konieczna jest systemowa terapia, codziennie 2 godziny zajęć przy stoliku. Całą terapię opisałam dokładnie w:
"Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" oraz "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Na forum na tej stronie znajdzie Pani rady rodziców, którzy już pracuja Metoda Krakowską i mają duże efekty. Terapeutów znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Aby przygotować dziecko do pracy nad systemem językowym należy wykorzystać:
1. Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" -  "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 30 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska