4-latek mówi po swojemu
Witam,
Mam syna, który w maju skończy 4 lata i niepokoi mnie jego niepełna mowa. On mówi, ale po polsku mało - jakieś proste wyrazy i ma swoje zamienniki, nie chce powtarzać, jedynie co powtarza to literki, kiedy literujemy wyraz, ale powtórzyć wyrazu nie potrafi. Byliśmy u logopedy - kazała czekać na dalszy rozwój jego mowy, ale jak tu czekać jak z dnia na dzień coraz bardziej się tym denerwuje. Synek normalnie się zachowuje, ładnie się bawi, rozpoznaje kolory, nawet umie liczyć na palcach, ale co jest z tą mowa? Nie wiem co robić, znając swoje dziecko wiem, że z logopedą ćwiczyć nie będzie. Dodam, że dziecko nie chodzi do przedszkola tylko do klubu malucha i to nie codziennie. Proszę o pomoc!
Urszula

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Urszulo,
skąd taki absurdalny pomysł, by literować z czterolatkiem! Jeśli nazwie Pani litery w wyrazie SOK, to wyraz będzie brzmiał ES-O-KA, jak z takiego wypowiedzenia dziecko ma powtórzyć SOK.
Rozwój mowy syna jest znacznie opóźniony i powinna Pani rozpocząć
intensywną terapię. O wszystkich ćwiczeniach może Pani przeczytać w
"Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Radzę program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" oraz program, który
stymuluje dzieci do powtarzania sylab i wyrazów "Kocham czytać"- www.we.pl.
Logopeda, nie powinien czekać na rozwój mowy, ale ten proces
stymulować.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska