Niedowartościowanie
Witam Panią,
Mam 5,5-letniego synka. Jest kochanym, mądrym, wesołym i wrażliwym dzieckiem. Niepokoi mnie dość częste u niego zachowanie, mianowicie: dotyczy to zazwyczaj różnych zabaw, czy to prace plastyczne, czy gry planszowe, czy gry telewizyjne lub innych czynności, które sam mógłby wykonać. Bardzo szybko się poddaje, gdy coś mu nie wychodzi, często wyprzedza, że czegoś nie umie zanim zrobi, bardzo przeżywa gdy przegrywa w grze lub złości się gdy uważa, że jego praca jest gorsza od innej. Gdy proszę żeby coś zrobił, czasem już płacze czy jęczy, że on nie potrafi. Naprawdę bardzo często chwalę go i też pouczam. Robię to częściej ze względu na jego zachowania. Czy mojemu synkowi brakuje poczucia własnej wartości czy może okazać się, że ktoś go wyśmiewa? Chciałabym aby nie poddawał się tak szybko, żeby nauczył się być twardszy, chociażby dlatego, że gdy pójdzie do szkoły będzie być może mu ciężko. Czy powinnam coś zmienić w wychowywaniu? Dodam jeszcze, że jest jedynakiem. Dziękuje.
Pozdrawiam i z góry dziękuje za odpowiedź.
Anula

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Dzieci w wieku przedszkolnym łatwo ulegają frustracji, gdyż nie są cierpliwe i wytrwałe na tyle, by znieść niezadowalający je efekt zachowania. To też czas, kiedy dzieci zaczynają konfrontować własne osiągnięcia z pracami rówieśników, co czasem chwieje ich samooceną. Nie powinna go Pani wspierać w jego wątpliwościach, lecz konstruktywnie budować jego pozytywną samoocenę. Najlepiej robić to stwarzając okazje, w których mały może wykazać się swoimi zaletami i sam - wzmacniany Pani pochwałą - zobaczyć, że wiele umie. Dobrze też od czasu do czasu, by usłyszał jak Pani mówi komuś z dumą o jego osiągnięciach. Nigdy natomiast nie powinien słyszeć rozmów, że Pani się martwi jego zachowaniem.
Jeśli chodzi o prace, które porzuca zniechęcony, proszę reagować spokojnie i "nie wałkować" tematu. Zamiast tego przydatne są spokojne komentarze w rodzaju: "nikomu nic nie wychodzi od razu, na tym polega uczenie się", "zrób sobie 5 minut przerwy i potem zobaczysz, że od razu lepiej Ci pójdzie" itp.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska