Mowa w mózgowym porażeniu dziecięcym
Mój syn ma 11 lat, mpdz, nie chodzi, nie mówi, bardzo dużo rozumie, czyta globalnie i tę umiejętność oraz piktogramy wykorzystujemy do komunikacji pozawerbalnej. W terapii logopedycznej był do 5 rż, a wobec braku efektów zalecono naukę komunikacji pozawerbalnej. Lubi czytanie wierszy, bajek, interesują go słowa, wyrazy, ma dobrą pamięć, nie lubi zabaw manualnych, klocków, rysowania. Jest uczniem szkoły specjalnej.
Czy w tym wieku ja mogę jakoś jeszcze mu pomóc?
Beata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Beato,
Jeśli Syn jest zainteresowany mową, słucha czytanych tekstów, to zawsze warto podjąć jeszcze próbę zbudowania komunikacji werbalnej, może uda się z formą pisaną, warto spróbować.
Proszę rozpocząć pracę w domu:
- Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się
mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze",
w dalszym etapie "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki", 30 minut dziennie (www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
- Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - "Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®".
- Czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków
rodziny (MAMA, TATA, imię dziecka) oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska