Problem z pieluchą
Mój syn ma 2,5 roku. Odkąd skończył 2 lata sika do nocnika lub do kibelka. Natomiast jest problem z kupą, gdyż nie chce jej robić ani do nocnika ani do kibelka tylko w pieluchę. Kiedy chce kupę mówi, żeby mu założyć pieluchę, bo będzie kupę robił. A kiedy nie chcemy mu założyć pieluchy albo krzyczy albo wstrzymuje kupę. Proszę o pomoc.
Ilona

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Problem opisany przez Panią jest dość częsty. Prawdopodobnie synek
kilkakrotnie dostał pieluszkę na "kupę" i wie, że może ją dostać. Czasem
zdarza się to u dzieci, które nie miały jednoznacznej sytuacji w trakcie
treningu czystości - raz miały pieluszkę, raz nie. Robieniu kupy
towarzyszy większy wysiłek niż zrobieniu siusiu, często wzbudza to
niepokój u dzieci, trudniej im się przestawić na nocniczek. Myślę, że
można by było spokojnie pożegnać się z pieluchą raz na zawsze.
Powiedzieć synkowi, że już jest duży i nie musi używać pieluszek.
Pochwalić go jak sobie wspaniale radzi. Często zdarza się, że dzieci
wstrzymują kupkę. Proszę ten czas przeczekać. Jednocześnie podając
dziecku potrawy rozluźniające stolec, np. suszoną śliwkę, zupy z kaszą i
warzywami. Kiedy synek usiądzie na nocniczku zająć go książeczką,
odwrócić jego uwagę. Warto przygotować mini nagrody za zrobienie kupy
np. malutki smakołyk, naklejkę z samochodem. Proszę chwalić synka nawet
za siadanie na nocniczku, w czasie kiedy mu się chce kupkę. Wzmocni Pani
w ten sposób pożądane zachowanie - robienie kupy do nocnika.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak