Problem z dwulatką, nie mówi, wszystko pokaże i rozumie
Jak w temacie. Mam problem z córką. 1 listopada skończyła dwa latka. Mówi zaledwie kilka słów. Mama, tata, baba (jak ma na to ochotę), sisi, lala, cześć, sześć, husia, tak, nie, to, tam, tu... Czasem ciocia i chyba to na tyle, nie łączy tych wyrazów... Jeśli chce pić mlaska, potrafi naśladować konia, pieska, kotka, krowę, więcej nie chce... Czasem coś mówi po swojemu. Świetnie umie pokazać o co jej chodzi naśladując dźwięki lub pokazując. Nawet osoba, która nie ma styczności z nią na co dzień jest w stanie ją zrozumieć. Rozumie bardzo dobrze i czasem, aż dziwi mnie skąd ona to wie. Jest pogodnym dzieckiem, reaguje na swoje imię itd., ale nie mówi i nawet nie chce powtarzać sylab wyrazów... Jestem bardzo zaniepokojona, wszyscy pocieszają mnie, że jest uparta, bo siadać nie chciała za rączki, siadła sama, kiedy zaczęła raczkować tzn. około 6-7 miesiąca, około 9-10 zaczęła stać, ale chodzić nie chciała za ręce, tuż po 12 m. zaczęła chodzić prawie sama, teraz pytanie co z mową... Czekałam do dwóch latek, bo myślałam, że to też przyjdzie, ale naprawdę zaczynam się obawiać. Zapomniałam dodać, że mieszkamy w Anglii... Bardzo proszę o radę...
Kamila

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kamilu,
nie może Pani już czekać, bo brak mowy wpływa negatywnie na rozwój myślenia abstrakcyjnego. Córeczka powinna już budować zdania. Rozumiem, że jesteście Państwo Polakami. W sytuacji dwujęzyczności emigrantów, należy konsekwentnie stosować metodę mL@H - minority language at home ‘używanie języka ojczystego w domu', na placu zabaw, w sklepie, u lekarza, na ulicy,
języka otoczenia dziecko uczy się od rodzimych użytkowników (native
speakers) w przedszkolu.
Proszę zastosować program słuchowy "Słucham i ucżę się mówić - Sylaby
i rzeczowniki" - www.arson.pl. Dziecko musi słuchać w słuchawkach.
Jako stymulację rozwoju mowy polecam książeczki "Kocham czytać"-
www.we.pl.
Córeczka powinna nauczyć się mówić w języku etnicznym zanim pójdzie do
przedszkola.
Proszę pamiętać o całkowitym wyłączeniu telewizji, komputera i innych
tego typu stymulacji.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska