Problem z treningiem czystości
Witam!
Mam problem z córką 2,5 letnią . Ostatnio nauczyła się sikać do klozetu i wszystko byłoby dobrze gdyby nie to, że wstrzymuje kupkę i nie chce zrobić. W związku z tym zaczęła wstrzymywać też mocz i chce aby założyć jej pampersa. Nie wiem co mam robić.
Bardzo proszę o pomoc.
Iwona

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Pani Iwono,
Czy córeczka kiedykolwiek zrobiła kupkę do toalety? Jeśli tak, to czy
przypomina pani sobie sytuację, która mogła ją przestraszyć i dlatego
wstrzymuje kupkę? Czasami dzieci boją się ochlapującej ich wody, gdy
robią kupę. Być może coś takiego miało miejsce.
Teraz trzeba się wykazać przede wszystkim cierpliwością i wyrozumiałością. Proszę po prostu zacząć od początku. Dać córce możliwość przez jakiś czas pochodzenia w pieluszce, niech poczuje się  bezpiecznie i zajdzie z niej napięcie związane z wymaganiami załatwiania się to toalety. Potem powoli zachęcać ją do robienia siusiu na nocnik.
Proponuję przygotować zestaw małych nagród, które córeczka będzie
dostawała natychmiast po zrobieniu siusiu. Jednocześnie proszę pamiętać,
że nie wolno dziecka ganić, ani zawstydzać, gdy zdarzy mu się zrobić
siusiu w majteczki lub nic nie zrobi do toalety. Trzeba spokojnie zapewnić, że nic się nie stało. Proszę się nie stresować. W moim poczuciu ważne jest, aby dziecko nauczyło się korzystać z toalety zanim pójdzie do przedszkola. Życzę powodzenia.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak