Głoskowanie
Moje dziecko ma problemy z głoskowaniem. Ma siedem lat i chodzi do pierwszej klasy...
W jaki sposób z Nią ćwiczyć by się tego nauczyła?
Jedna prośba proszę mi nie pisać, że nieistotne jest głoskowanie tylko sylabowanie, bo może i to prawda, ale nie zmienia to faktu, że nauczyciele tego od dziecka wymagają.
Małgosia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry pani Małgosiu,
Głoskowanie jest rzeczą ważną, wiąże się z rozwojem słuchu fonematycznego. Nie wiem skąd i czyj pomysł, że mniej ważną niż dzielenie na sylaby?
By nauczyć tego Pani siedmiolatkę, proszę przede wszystkim zadbać o to, by ćwiczenia miały formę zabawy, przyjemności, a nie przymusu. Ćwiczyć głoskowanie można na wiele sposobów. Proponuję zacząć od następujących zabaw:
1. wysłuchiwanie pierwszej i ostatniej głoski w wybranym wyrazie. Jeżeli okaże się, że córka nie jest w stanie rozpoznać tych głosek, można wyćwiczyć tę umiejętność poprzez nadmierne rozciąganie tych głosek, np. aaaaaa-p-t-e-k-a, mmmm - a - s - k - a,   w - a - z - o - nnnnn itp.
2. wysłuchiwanie głosek w śródgłosie, w środku krótkich wyrazów, np. k - o - t,  b - r - a - t,  w - a - g - a. Pytamy dziecko: jaka jest 2 głoska? a jaka jest 3 głoska?
3.  zagadki: Pani głoskuje jakiś wyraz, córka odgaduje; potem na odwrót.
Dodatkowe rady:
- powyższe zabawy dobrze jest wykonywać jakby "niespecjalnie", przy okazji robienia innych rzeczy, np. w czasie jazdy samochodem, podczas kąpieli, na spacerze itp. - tak by mała nie czuła, że to coś ważnego, lecz jakaś zwykła forma zabawy z mamą
- podobnie jak w ćwiczeniu innych rzeczy ważna jest tu systematyczność, a nie długość ćwiczeń, toteż lepiej codziennie kilka minut niż raz na tydzień pół godziny
- trening tej umiejętności warto zacząć od wyrazów krótkich i stopniowo wydłużać do kilkusylabowych,
- podobnie - warto zacząć od prostych wyrazów i rozwijać w kierunku typowo polskich: sz - cz - dż  itp.
- kiedy będzie Pani już pewna, że córka umie wysłuchiwać głoski w nagłosie, śródgłosie i na końcu wyrazu, proszę całkowicie zrezygnować z wydłużania głosek
- w głoskowaniu należy dbać o prawidłową wymowę głosek, tzn. mówimy np.  "m", a nie "em", "d" a nie "de", "c" a nie "ce" itd.
Życzę powodzenia i serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk