4-latka mało mówi
Witam,
Moja prawie 4-letnia córka słabo mówi pojedyncze wyrazy, nie umie powiedzieć zdaniami. Od niedawna zauważyłam, że i tak więcej zaczęła mówić, ale nadal niepokoi mnie to, że jak na 4-latka to za mało. Nie wiem co robić, jak jej pomóc. Jest mądrą dziewczynką jak jej pokażę obrazek powie, co to jest, ale myślę, że ma po prostu ciężką mowę. Proszę o pomoc.
Aga

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
proszę skorzystać z programu słuchowego "Słucham i uczę się mówić" - Sylaby i rzeczowniki oraz "Trudne głoski".- www.arson.pl. Koniecznie trzeba intensywnie pracować, bo jest już bardzo późno, a bez prawidłowego rozwoju mowy nie rozwija się też myślenie.
Córeczka powinna także ćwiczyć sprawność manualną i wykonywać zadania
lewopółkulowe.
Warto także stymulować powtarzanie przez program "Kocham czytać" -
www.we.pl . Wówczas dziecko samo chętnie powtarza, nieustanne
nakłanianie dziecka do powtarzania wyrazów przynosi odwrotny skutek.
Podczas czytania dziecko nie wie, że uczy się mówić, sądzi, że czyta i
to jest właśnie ten istotny aspekt terapeutyczny.
Ćwiczenia stymulujące lewą półkulę mózgu są bardzo ważnym elementem
zajęć prowadzonych z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami
koncentracji, z dziećmi oburęcznymi, lewoocznymi i tymi zagrożonymi
dysleksją.
Są to przede wszystkim ćwiczenia uwzględniające sekwencyjny, linearny
sposób przetwarzania informacji przez lewą korę mózgową.
Moi współpracownicy z Katedry Logopedii i Zaburzeń Rozwoju opracowali:
- "Układanki lewopółkulowe" - są to wzory i klocki, które dziecko
układa z zachowaniem porządku od lewej do prawej i od góry do dołu,
- Sekwencje, Szeregi, Relacje,
- Relacje czasowe i przestrzennne,
- Odwracanie obrazków,
- Ćwiczenia prawo i lewopółkulowe (dzieci majace trudności z
koncentracją i kłopoty z opanowaniem czytania słabo wykonują zadania
sekwencyjne dlatego opracowane zostały pomoce, które uwzględniają
symultaniczny sposób przetwarzania informacji, by podczas treningu
pojawiały się naprzemiennie zadania łatwe i trudniejsze).
Zadania przygotowane przez praktyków z pewnością ułatwią prowadzenie
stymulacji, a dzieciom kojarzą się z zabawą, a nie żmudnymi szkolnymi
ćwiczeniami
Można skorzystać z gotowych pomocy wydanych przez:
- Wydawnictwo Wir (www.wir-wydawnictwo.com)
- Wydawnictwo Konferencji Logopedycznych
(www.konferencje-logopedyczne.pl)
- Wydawnictwo Arson (www.arson.pl)
- Wydawnictwo Edukacyjne (www.we.pl)
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska