26-miesięczny chłopczyk mało mówi
Witam serdecznie,
Mam problem z moim ponad 2-letnim synkiem, otóż mówi tylko mama, tata, miau, mu, nie, tak, nie ma, baba, mniam mniam i to tyle, a mówił to już około roczku i od tego czasu postępów w mowie brak... Wszystko rozumie, wytłumaczy nam po swojemu, ale to z prawidłową mowa nie ma nic wspólnego. Czytamy mu książeczki, opowiadamy, prosimy, żeby powtórzył np. auto to mówi A i koniec, powtórz np. mleko to mówi M i na tym też koniec... Zastanawiałam się czy może to, iż je lewą ręką, rysuje lewą, ale też bardzo dobrze jak mu się chce operuje prawą. Dodam, że nikt z nas nie zmuszał go do jedzenia czy malowania prawą, ale zastanawiam się czy ta jego nie do końca leworęczność może mieć wpływ na mowę? Chciałam już się udać do jakiegoś specjalisty, ale mieszkam w małej miejscowości i wszyscy, włącznie z członkami rodziny, bagatelizują moje obawy i spostrzeżenia - a to że chłopcy później mówią, a to że jeszcze czas, a to że się nauczy i on coś tylko pokaże, a wszyscy się prześcigują się, żeby mu to dostarczyć... Z góry dziękuję Pani serdecznie za odpowiedź...
Z wyrazami szacunku
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga pani Ewo,
słusznie się Pani niepokoi, bo u Synka obserwuje się zahamowanie rozwoju mowy i konieczne jest prowadzenie stymulacji, by ta blokada nie wpłynęła na jego rozwój intelektualny i emocjonalny.
Brak wyboru ręki dominującej z pewnością utrudnia dziecku nabywanie
mowy.
1. Słuchanie (w słuchawkach na uszach) płyt: "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i "Sylaby i rzeczowniki" - 4 cześci - www.arson.pl
2. Codzienne wspólne czytanie (dorosły czyta - chłopiec powtarza) sylab z
programu "Kocham czytać" - www.we.pl
3. Prowadzenie ćwiczeń ogólnorozwojowych ułatwiających pojawienie się
mowy. Wszystkie ćwiczenia dokładnie omówione w: "Wczesna interwencja
terapeutyczna" - www.we.pl. Tu są też uwagi na temat dzieci
leworęcznych i rady jak wspierać ich rozwój mowy.
Proszę sprawdzić na stronie www.szkolakrakowska.pl czy w pobliżu Pani
miejsca zamieszkania pracuje jakiś terapeuta Metody Krakowskiej.
Serdecznie pozdrawiam,
JAgoda Cieszyńśka