Zły nauczyciel
Witam serdecznie,
Moja 4-letnia córka zaczęła od września szkołę w Anglii. Wcześniej chodziła do przedszkola, gdzie chętnie zostawała sama z innymi dziećmi, była radosnym i uśmiechniętym dzieckiem. Zawsze chętna do nauki i zabawy. Koszmar zaczął się w szkole. Córeczka już 3 tydzień płacze, a strach przed szkołą rośnie. Zamknęła się w sobie, nie chcąc rozmawiać. Budzi się w nocy, płacze, prosi by nie iść do szkoły. Nie chce jeść, stała się płaczliwa i smutna. W szkole przeżywa koszmar i płacze przez cały dzień. Wczoraj się przede mną otworzyła. Powiedziała, że boi się pani. Pani na nią krzyczy, karze jej przestać płakać, córka sparaliżowana strachem boi się ruszyć z miejsca, odezwać się... Mówi, że pani ma złą twarz i bardzo się jej boi, chce do mamy. Nie wiem jak pomóc córce i jak ten problem rozwiązać. Proszę nam pomóc. Boję się, że tak silny lęk przerodzi się w nerwicę i skrzywdzi moje dziecko.
Maja

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Pani Maju,
Opisana przez Panią sytuacja jest bardzo niepokojąca i myślę, że ma Pani świetną intuicję obawiając się o konsekwencje jakie to może przynieść.
Wczesny etap edukacji dziecka i doświadczenia z tego okresu mogą mieć wpływ na całą dalszą edukację. Zatem przebywanie w miejscu, gdzie dziecko boi się nauczyciela, nie spotyka się z wyrozumiałością i empatią, a wręcz przeciwnie doświadcza agresji, buduje w jej głowie błędny obraz szkoły.
Jeśli stan dziecka jest już na tyle poważny, że zmieniło się diametralnie zachowanie (zamknęła się w sobie, jest smutna, ma koszmary, nie je) najlepszym rozwiązaniem jest zmiana placówki, mimo że będzie to  stres i wielki lęk czy w nowej placówce nie będzie tak samo, to jeśli uda się znaleźć lepszą szkołę to na przestrzeni czasu przyniesie to korzyści. Proszę poszukać szkoły z dobrą opinią, która przede wszystkim szanuje naturalny rozwój dziecka, indywidualne potrzeby i wrażliwość. Ważne jest, aby w nowym miejscu opowiedzieć o wcześniejszych doświadczeniach i stanie dziecka.
Jeśli zaś chodzi o aktualną placówkę to sprawa wymaga interwencji u dyrekcji szkoły. W moim poczuciu zachowanie nauczyciela jest niedopuszczalne i wyrządza dziecku krzywdę. Należy pamiętać że dzieci są różne, mają różną wrażliwość i różny czas adaptacji w nowych miejscach. Jeśli nie będzie Pani miała możliwości zmiany szkoły to taka rozmowa z nauczycielem i dyrekcją jest konieczna. Proszę też porozmawiać z innymi rodzicami. Może nie jest Pani jedyną mamą, która ma takie obserwacje. Należy otwarcie powiedzieć o zmianie zachowania dziecka, o tym co dziecko mówi o nauczycielu. Porozmawiać o sposobach edukacji w tej placówce, posłuchać reakcji na Pani niepokoje i wtedy zdecydować czy ma Pani zgodę na dalsze posyłanie córki do tej szkoły. Życzę powodzenia.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak