4,5-latek nie mówi
Witam, moja córeczka, która ma obecnie prawie 4,5 roku nie mówi. Od dwóch lat chodzi na terapię: logopeda, psycholog oraz terapię zajęciowa. Najpierw była diagnozowana jako dziecko z blokadą psychiczną, teraz diagnoza psychologiczna wykazała alalię lub zaburzenia o podłożu autystycznym. Mam wrażenie, że wszyscy chcą się jej pozbyć - przedszkole integracyjne. Córka jest uparta i nie powtarza z wyjątkiem słów, które potrafi powiedzieć: mama, tata itp. Zakupiłam córce zestaw "Słucham i uczę się mówić" i widzę, że się stara, otwiera buzię jakby formułowała w myślach sylabę. Jesteśmy załamani, jak możemy jej pomóc?
Pozdrawiam
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
nie można już absolutnie dłużej czekać. To czego najbardziej potrzebuje Córeczka to mowy. W tym wieku sam program słuchowy, może nie być wystarczający i będzie potrzebne Manualne Torowanie Głosek.
Autorką tej metody jest Elżbieta Wianecka, jej uczennicami są Dominika
Wianecka i Katarzyna Sedivy. Wszystkie trzy panie maja gabinety w
Krakowie.
Kilka terapeutek uczy się i potrafi zrobić początek - wszystkie
nazwiska na stronie www.szkolakrakowska.pl, może znajdzie Pani kogoś
bliżej miejsca zamieszkania.
Proszę mi wierzyć, że nie ma dzieci z blokadą psychiczną, jeśli idzie o
rozwój mowy. Wszystkie dzieci dramatycznie pragną mówić. Czy to jest
alalia, czy afazja czy spektrum autyzmu to na razie nie ma znaczenia.
Terapia całościowa metodą krakowską obejmuje:
1. Stymulacja słuchowa
2. Komunikacja ułatwiona
Gesty wizualizacyjne i gesty interakcyjne
lub Manualne Torowanie Głosek
3. Metoda komunikacyjna
4. Programowanie języka
5. Dziennik wydarzeń
6. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania
7. Terapia funkcji wzrokowych
8. Stymulacja funkcji motorycznych
9. Wybór dominującej ręki
10. Stymulacja lewej półkuli mózgu
11. Kształtowanie zachowań społecznych
12. Stymulacja poznania wielozmysłowego - bodźce smakowe, zapachowe i dotykowe
13. Stymulacja pamięci
Pamięć symultaniczna
Pamięć sekwencyjna
14. Ćwiczenia kategoryzacji
15. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego
16. Logoterapia
Terapeuci pracujący metodą krakowską stosują wszystkie elementy, a nie
tylko wybrane. Terapia działa, ale TYLKO Z POMOCĄ RODZICÓW.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska