Słaby rozwój mowy
Witam serdecznie. Hania ma 5 lat. Obecnie mówi proste zdania (raczej wyraźnie), zdań bardziej złożonych często nie można zrozumieć. Niechętnie opowiada. Od półtora roku 1 raz w tygodniu pracujemy z logopedą, dodatkowo codziennie przez godzinę ćwiczymy w domu. Hania miała badania u: laryngologa, audiologa, foniatry- badania niczego nie wykazały, jest pod kontrolą neurologa dziecięcego, który nie znalazł przyczyny opóźnienia rozwoju mowy. Teraz pracujemy z Kocham Czytać . Hania jest pogodnym i kontaktowym dzieckiem, chętnie ćwiczy, nie zniechęca się. Lubi zabawy ruchowe. Uczęszcza do przedszkola. Oprócz mowy jej rozwój przebiega prawidłowo, ale miała też duże opóźnienie w rozpoczęciu nauki chodzenia (17 m-cy), obecnie jej rozwój ruchowy jest prawidłowy, jest bardzo sprawna. Widzę że trudności z wypowiadaniem się powoli rzutują na jej kontakty z rówieśnikami. Co mogę jeszcze dla niej zrobić?
Pytanie przesłała Pani Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
opóźniony rozwój umiejętności chodzenia wskazywał na zakłócenia rozwoju ruchowego, a mowa to najdrobniejsze, najprecyzyjniejsze ruchy. Sprawność motoryczna żuchwy, języka i podniebienia miękkiego umożliwia prawidłową realizację sylab w wyrazach. Jest już bardzo późno, więc radzę zintensyfikować ćwiczenia do 2 godzin w domu, by przygotować Hanię do zerówki.
Intensyfikacja oznacza:
- 20 minut ćwiczeń z programem "Słucham i uczę się mówić - "Trudne głoski" - www.arson.pl, koniecznie w SŁUCHAWKACH. radzę podzielić te ćwiczenia na dwie tury.
- "Kocham czytać" - 30 minut
- powtarzanie wierszyków i śpiewanie piosenek podczas ćwiczeń grafomotorycznych - A. Bala "Ćwiczenia prawej i lewej półkuli mózgu" (www.arson.pl oraz ćwiczeń "Układanki symultaniczno-sekwencyjne" - www.konferencje-logopedyczne.pl - 30 minut)
Ważne, by nie robić z Hanią ćwiczeń typu: powtarzanie wyrazów i zdań do lustra lub dmuchania na piórko, czy watkę, bo to powoduje napięcie mięśni twarzy i zniechęcenie dziecka z powodu nudnych i dziecinnych zajęć.
Ostatnie 10 minut zajęć warto poświęcić na układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych. Warto także zorganizować Hani basen i jazdę na rowerze.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska