Opóźniony rozwój mowy
Witam Panią:)
Jestem mamą dziewczynki - 2 lata i 10 miesięcy. Od września dziecko uczęszcza do żłobka. Córka bardzo mało mówi, nie chce powtarzać. Rozumie wszystkie polecenia a z otoczeniem porozumiewa się głównie pokazując (takie kalambury dla nas). Badanie audiologiczne nie wykazało nieprawidłowości.
Córka urodziła się w 8miesiącu, w skali Apgar 10. Córka nie gaworzyła czy to może być przyczyna opóźnionego rozwoju mowy? Byliśmy u 3 logopedów i wszyscy mówią by poczekać bo w końcu się otworzy. Czy mam czekać? Czy mogę już teraz coś zrobić? Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pytanie przesłała Pani Sylwia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sylwio,
moją wielką irytację wywołuje stwierdzenie,wygłaszane przez "specjalistów" że dziecko się otworzy. Dziecko nie jest magicznym pudełkiem, które się otwiera po usłyszeniu zaklęcia. Trzyletnie dziecko powinno budować zdania gramatycznie poprawne, pytać, rozwijać myślenie abstrakcyjne dzięki językowi. Jeśli tak się nie dzieje należy natychmiast rozpocząć terapię.
Dziecko, które do trzeciego roku życia nie mówi, rozwija swoje myślenie INACZEJ, obrazowo, nie abstrakcyjnie.
Nie można już czekać, należy natychmiast rozpocząć intensywną stymulację.
Proszę skorzystać z programów:
1. E. Wianecka "Słucham i uczę się mówić" - Sylaby i rzeczowniki" oraz "Czasowniki - liczba pojedyncza" - www.arson.pl
2. A. Fabisiak-Majcher "Zdania sylabowe" - www.wir-wydawnictwo.com
3. A. Dębicka "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl
4. A. Dębicka "Pamięć symultaniczna i sekwencyjna" - www.konferencje-logopedyczne.pl
5. J. Cieszyńska "Kocham czytać" - stymulacja rozwoju mowy poprzez wczesną naukę czytania.
Gdyby potrzebowała Pani pomocy logopedycznej, kogoś kto pracuje moją metodą zachęcam do zajrzenia na stronę www.szkolakrakowska.pl, są tu nazwiska terapeutów z całej Polski.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska