Przykłady ćwiczeń przygotowujących do nauki czytania i pisania
oraz rozwijających umiejętność czytania i pisania – od techniki czytania po rozumienie znaczeń, wyciąganie wniosków, ich wykorzystywanie i zastosowanie.
Przykłady pochodzą z książki „Ćwiczenia pierwszaka”. Po kliknięciu w dany numer ćwiczenia otworzy się plik PDF do darmowego pobrania.
Ćwiczenie nr 4, s. 16
Rysowanie szlaczków, najpierw po śladzie, a potem odwzorowywanie – ćwiczenie rozwijające spostrzegawczość, sprawność grafomotoryczną, koordynację ręki i oka; doskonałe ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania i jako rozgrzewka przed pisaniem.
Ćwiczenie nr 2, s. 1 oraz Ćwiczenie nr 3 s. 2
Rysowanie po śladzie wzorów literopodobnych w ograniczonym polu - ćwiczenia rozwijające sprawność grafomotoryczną, koordynację ręki i oka, umiejętność trzymania i właściwego nacisku ołówka lub kredki; tego typu ćwiczenia wykonuje się przed ćwiczeniem pisania liter.
Ćwiczenie nr 3 s. 9 oraz Ćwiczenie nr 1 i 2, s. 18
Analiza i synteza głoskowa - ćwiczy sprawność analizatora słuchowego i stanowi znakomite przygotowanie do nauki czytania i pisania.
Ćwiczenie nr 1, s. 9
Pisanie liter – najpierw pokazany jest wzór litery pisanej, następnie dziecko może poćwiczyć odwzorowywanie kształtu litery, pisząc ją po śladzie w liniaturze, a następnie pisze je samodzielnie; aby dziecku łatwiej było rozmieścić właściwie literę, w liniaturze zaznaczono kolorem środkowe pole.
Ćwiczenie nr 2, s. 17
Kojarzenie obrazu graficznego głoski, czyli litery, z dźwiękiem.
Ćwiczenie nr 1, s. 14
Rozpoznawanie liter wśród liter i znaków przypominających litery – ćwiczenie utrwalające poznane litery.
Ćwiczenie nr 2, s. 16 oraz Ćwiczenie nr 4, s. 17
Analiza i synteza wzrokowa zapisanych sylab, analiza i synteza wzrokowo-słuchowa zapisanych zbitek liter i nazw wyrazów – ćwiczenie umiejętności czytania.
Ćwiczenie nr 2, s. 19
łączenie liter w wyrazy, zapisywanie wyrazów w liniaturze - ćwiczenie rozwijające umiejętność czytania i pisania.
Ćwiczenie nr 4, s. 18
Rozwijanie umiejętności czytania w aspekcie krytyczno-twórczym: rozwijanie rozumienia wysłuchanego tekstu, umiejętności wyciągania wniosków i zastosowania uzyskanych informacji.
Zobacz!