Warszawa

Światy utkane z marzeń, czyli fantastyczne podróże dla małych i dużych

Światy utkane z marzeń, czyli fantastyczne podróże dla małych i dużych

Literatura fantastyczna zabiera nas w obszar tego, co zdarzyć się nie może lub nie powinno w realnym, znanym nam świecie. Otwiera bramy niemożliwego i zaprasza do przeżycia przygody, której nie ogranicza czas, grawitacja ani myślenie normatywne. Daje wolność, pozwala rozwinąć skrzydła wyobraźni i unieść się daleko ponad to, co poznane i na wskroś zbadane. W tym zestawieniu opowiem o książkach, które na różne sposoby zrywają ze sztuką mimetyczną, by dać czytelnikowi radość odkrycia nieodkrytego i przekroczyć granice tego, co rzeczywiste.

 

 

Na granicy rzeczywistości, 

czyli podróż do świata legend i realizmu magicznego 

 

Pierwszym etapem wkroczenia do świata literatury fantastycznej jest balansowanie na granicy tego, co rzeczywiste, a tego, co uważane za nierealne, lecz obecne w dawnych wierzeniach, mitach, legendach, opowieściach ludowych, pełnych otwartości na spotkanie z tym, co pozazmysłowe. Zaprezentowane w tej części książki, łączą realizm z prawdą historyczną oraz wierzeniami, które w ówczesnej świadomości funkcjonowały jako integralna część świata.

 

Bazyliszek. Niesamowite przygody Bastiana Zekoffa

autor: Bettina Kleinszig

opracowanie graficzne: Jürgen Blankenhagen

tłumaczenie: Justyna Drobkiewicz

wydawnictwo: Kropka

wiek: 9+

 

 

Legenda. Opowieść narodzona w odległych czasach, przekazywana z ust do ust, przybierająca wciąż nowe kształty, lecz bazująca na zdarzeniu, uznawanym za fakt historyczny. Legendy pełne są niesamowitości, które klasyfikują je jako gatunek literatury fantastycznej. Dawne wierzenia i ludowe opowieści wypełniają świat znany lekcji historii i miejsca możliwe do wskazania na mapie. Takie jak Wiedeń. 

 

Czasy współczesne. Piwnice pod domami na jednej z wiedeńskich ulic. Dwaj nastolatkowie - Bastian i Johann. Zwyczajny dzień. Chłopcy bawią się w chowanego w długich i zapomnianych piwnicznych tunelach. Zabawę zakłócają nagłe wstrząsy, które sprawiają, że ziemia się osuwa i przed chłopcami otwierają się nowe przejścia i korytarze. Gnani ciekawością bohaterowie wyruszają w głąb skrywanej w ziemi tajemnicy. Czy była to dobra decyzja? 

 

Czas na nowo odkryć dawną legendę o potworze zwanym Bazyliszkiem, którego mordercze spojrzenie zamieniało w kamień. Czy to możliwe, żeby ta chimera olbrzymiego węża i koguta istniała naprawdę? Bastian wraz z siostrą Teresą, przyjacielem Johannem i sąsiadką Sarą, będzie zmuszony zmierzyć się z własnym niedowierzaniem i stanąć przed obliczem faktu, że ukryte w legendzie ziarnko prawdy może być większe niż ktokolwiek się spodziewał. 

 

Doskonały pomysł na odkurzenie i uwspółcześnienie tej, mającej ogromny potencjał narracyjny, legendy. Niesamowite przygody Bastiana Zekoffa to młodzieżowa powieść przygodowa, napisana w sposób zajmujący i zrozumiały dla współczesnego czytelnika. Dzięki temu dawna opowieść staje się wciągającą lekturą, w której budzą się do życia uśpione historie, pełne grozy i tajemniczości. Mam nadzieję, że Bastian odkryje dla nas jeszcze niejedną legendę. 

 

Czarownik

autor: Anniina Mikama

tłumaczenie: Sebastian Musielak

wydawnictwo: Dwukropek

wiek: 12+

 

 

Finlandia, początek XIX wieku. Po raz kolejny jesienne przymrozki niszczą plony rolników. Grupy ubogich ludzi wyruszają w świat, by szukać pomocy u bogatszych gospodarzy. Wielu umiera z głodu i zimna. Wśród nich jest matka Niila, który trafia pod opiekę Juhaniego i Hellikki, pary gospodarzy z Kivihalme. Tam chowa się aż do czternastego roku życia, który okazuje się przełomowy w życiu chłopca. Podczas wyprawy do lasu niedźwiedź atakuje Akselego, syna Juhaniego, a chłopak zrzuca winę na Niila. Rozsierdzony gospodarz oddaje sierotę, jako zapłatę należną czarownikowi, Czarnemu Martinowi, za pomoc udzieloną Akselemu. Przerażony Nillo trafia do świata, który w jego przekonaniu wypełniony będzie gusłami, duchami i mrocznymi praktykami. Szybko przekonuje się, że jego pogląd o praktykach czarownika był daleki od rzeczywistości, a Czarny Martin okazuje mu dobrać, jakie Nillo nigdy w swym życiu nie doświadczył. 

 

Czarownik to powieść mocno zakorzeniona w nurcie realistycznym. Jej inspiracją stały się prawdziwe wydarzenia, rozgrywające się w Finlandii w XIX wieku. Przy jej tworzeniu autorka posługiwała się wieloma pracami naukowymi, badającymi fiński folklor, szamanizm i wierzenia ludowe. Sama określa ją jako historyczną powieść przygodową. I tak należy ją czytać, bowiem na pierwszym planie jest tu przygoda, która wciąga nas w głąb puszczy i zmusza, by z zapartym tchem śledzić losy Nilla. Chłopiec doświadcza zła i dobra, obcuje z mrokiem i jasnością, odkrywa drzemiące w nim moce i dorasta do podejmowania kluczowych decyzji. Przekracza również granicę dwóch światów, otwierając się na to, co pozazmysłowe i zapraszając nas tym samym do obcowania z magią, która była nieodłączną częścią wierzeń ówczesnych ludzi. 

 

Powieść jest magiczna nie tylko poprzez obecny w niej pierwiastek magii. Zawdzięcza to pisarskiemu stylowi autorki, która roztacza przed nami bogaty obraz ówczesnego świata, pełen tajemniczości mieszającej się z codziennością. Fiński las staje się symboliczną granicą dwóch światów - realnego i pozazmysłowego - a wkroczenie do niego wiąże się z koniecznością akceptacji tej dwoistości i okazania szacunku względem tego, co duchowe. Moc Nilla bierze się z czystego serca, które jest otwarte i pełne szacunku dla każdej istoty. Dzięki temu może wkroczyć na most łączący oba światy i w każdy z nich zasiać pierwiastek dobra, które stanie się jego tarczą w walce z przeciwnościami. 

 

Świat, który współistnieje,

czyli pierwsze kroki na ścieżce fantasy 

 

Pierwsze, ale za to bardzo duże kroki, bowiem w przedstawionych tu powieściach fantastyka odgrywa kluczową rolę. Ważnym aspektem będzie jednak konieczność przejścia między światami, które współistnieją równolegle i niezależnie. By doszło do ich spotkania, musi zdarzyć się coś, co zaburzy umowną równowagę i doprowadzi do niespodziewanego kontaktu dwóch rzeczywistości. Kontaktu często niepożądanego i prowadzącego do serii nieprzewidywalnych wypadków. 

 

Kraina za mostem

autor: Mary Chase

tłumaczenie: Katarzyna Rosłan

wydawnictwo: Kropka

wiek: 6+

 

 

Teraz czas na prawdziwą perełkę w naszym zestawieniu, bowiem powieść, o której zaraz opowiem, powstała w latach pięćdziesiątych XX wieku. Tym samym jest jedyną opisywaną tu książką, której stylistyka będzie mocno odbiegać od dzisiejszej, a mimo to przedstawiona w niej historia hipnotyzuje jakąś niebezpieczną mocą, wobec której lepiej mieć się na baczności. Ale po kolei.

 

Jest świat. Zupełnie normalny, z lekka już staroświecki i mocno nacechowany realiami ubogłowiecznej Ameryki. W eleganckim domu, pod okiem służby, wychowuje się czwórka rodzeństwa: Colin, Kathy, Jerry i Sharon Mason. Colin jest najstarszym dzieckiem pani Mason, przynajmniej przez pierwsze dziesięć lat swojego życia. Bowiem mając dziesięć lat dowiaduje się o istnieniu starszej siostry Loretty, która z niewiadomych przyczyn mieszka w gospodarstwie mleczarza i jego żony, państwa Potts. I nie dość, że mieszka, to w ogóle nie chce słyszeć o powrocie do rodzinnego domu, przyprawiając swoją matkę o rozpacz. Jaka tajemnica kryje się za nietypowym zachowaniem dziewczynki? Colin postanawia za wszelką cenę poznać prawdę o nietypowej starszej siostrze.

 

Jest drugi świat, co was pewnie specjalnie nie dziwi. Jednak, co dziwne, ten drugi świat wydaje się być równie realny, jak ten pierwszy. Czyli ten nasz. Żyje w nim piękna Hrabina i dzielny Generał, wyprawiane są bale, wszyscy są w znakomitych humorach, a dobra zabawa zdaje się nie mieć końca. Do czasu, aż w tym drugim świecie zaczyna się robić jakoś niepokojąco i mroczno. A to za sprawą jednej, małej filiżanki, która nieopatrznie trafia nie tam, gdzie powinna. 

 

Jest też szafa, która, jak już wiemy, potrafi skrywać o wiele więcej niż płaszcze i kulki na mole. Jest również historia, która wydaje się jakby trochę znana, jednak okazuje się całkiem nowa. Mówi ona o wielu ważnych sprawach, takich jak odtrącenie, samotność, bunt, potrzeba miłości i akceptacji. Okazuje się, że ucieczka do innego świata bywa wyrazem niezaspokojonych potrzeb, a napotkane tam zło płynie z lęku i osamotnienia. Czasem więc warto odbyć taką podróż, która, choć niesie ze sobą wiele niebezpieczeństw, staje się również doskonałą lekcją wartości i pokazuje, co w naszym życiu ma największe znaczenie. 

 

Klątwa Czarnoboga. Bliskie spotkania czarciego stopnia (tom 1)

autor: Adam Wyrzykowski

wydawnictwo: Initium

wiek: 12+

 

 

Makary ma trzynaście lat i właśnie po raz kolejny się przeprowadził. To, co dla jego ojca jest koniecznością związaną z pracą, dla chłopaka jest powodem nieustającej frustracji i ciągłej utraty znajomych. Nie spodziewa się, że tym razem przeprowadzka będzie wiązała się dodatkowo ze śmiertelnym zagrożeniem i koniecznością obcowania z siłami pozaziemskimi. 

 

Podczas prac budowlanych ekipa ojca Makarego odkrywa pradawny totem słowiańskiego bóstwa Czarnoboga. Naruszają tym samym równowagę między światami i budzą do życia mroczne siły, które od tej pory stanowią realne zagrożenie dla mieszkańców spokojnego dotąd miasteczka. Czarnobóg, pan świata umarłych, sprawia, że do rzeczywistego świata przenikają złośliwe stwory i demony, które sieją spustoszenie i bawią się ludzką krzywdą. Kiedy jedno z nich porywa małą dziewczynkę, jej brat Oskar wraz z Makarym i koleżanką ze szkoły Liwią wyruszają na nierówną walkę z siłami pozaziemskimi. Na swej drodze spotykają nietypowych sojuszników, którzy bronią dobrego imienia istot fantastycznych. Przekonajcie się, jak zakończy się to nadnaturalne stracie.

 

Klątwa Czarnoboga to majestatycznych rozmiarów powieść dla młodzieży. Wykorzystuje znany literaturze motyw tercetu przyjaciół, o różnorodnych usposobieniach i zdolnościach. Sięga też po elementy znane z legend, mitologii i baśni, tworząc z nich jeden, fantastyczny świat. Krasnoludy, pokutujące dusze, demony, biesy, mówiące zwierzęta, łapiduchy, Baba Jaga wraz z nieodłącznym kotem, wszystko to współistnieje i ściera się w walce o przywrócenie naruszonej równowagi. Dodatkowo pojawia się wątek mrocznej legendy, która zdaje się mieć związek z niewytłumaczalnymi zaginięciami dzieci. Mieszanka, która tworzy wciągającą lekturę, z wartką akcją, pasjonującą przygodą, niewyjaśnioną tajemnicą i budzącymi sympatię bohaterami. Kto raz zanurzy się w ten niesamowity świat, nie będzie chciał wracać do rzeczywistości. 

 

High fantasty,

czyli wycieczka do innego uniwersum

 

Czas zanurzyć się całkowicie w fantasty i wyruszyć na podbój światów, które zrodziły się z marzeń i wyobraźni. Zapraszam was teraz na spotkanie z książkami, w których autorzy prezentują własną, niepowtarzalną wizję rzeczywistości, dotąd nieznanej, choć często zbudowanej z wielu istniejących już motywów.  Będzie to cudowna podróż poprzez kontynenty rozdzielone Morzem Ciemności, rozległe, mroźne pustkowia Świata Zorzy i tajemnicze zakątki wyspy Vorn. Podróż, która pozwoli zapomnieć o otaczającym świecie. 

 

Nad brzegiem Morza Ciemności. Saga Rodu Wingfeatherów (tom 1)

autor: Andrew Peterson

tłumaczenie: Karolina Siupa

wydawnictwo: Szaron

wiek: 12+

 

 

Jeśli podobały wam się przygody Hobbita i lubicie światy rodem z baśni, wypełnione niezwykłościami, w których bohaterowie muszą przeciwstawić się złu i porzucić proste życie na rzecz wspólnego dobra, to z pewnością będziecie oczarowani Sagą Rodu Wingfatherów. Znajdziecie tu wszystko, co w tak zwanej wysokogatunkowej (high) fantasty znaleźć się powinno. Świat całkowicie wykreowany przez autora, posiadający własną mapę, nieznane dotąd odmiany roślin i zwierząt, w którym rządzą królowie, a akcja rozgrywa się w czasie baśniowej nieokreśloności. Główni bohaterowie to ludzie dobrzy i ubodzy, którzy prowadzą spokojne życie i cieszą się z uroków codzienności. Wisi nad nimi jednak mroczny cień okrutnego ciemiężcy Gnaga Bezimiennego i bandy jego popleczników, jaszczurów zwanych Fangami. Fangowie pełnią straż w każdym miasteczku pilnując, by ludzie nie byli nazbyt szczęśliwi i żyli w pokorze i strachu przed mrocznym panem z zamku Thorg. On zaś buduje sobie nową armię, by napadać i zniewalać kolejne ziemie. W tym celu porywa dzieci i całe rodziny, a następnie czyni z nich swoich niewolników.

 

Przenieśmy się teraz do miasteczka Glipwood na równinie Skree, bowiem tu rozgrywa się akcja pierwszego tomu sagi, zatytułowanego Nad brzegiem Morza Ciemności. W tej pięknej i zielonej krainie mieszka rodzeństwo Igibych: dwunastoletni Janner, jego młodszy brat Tink i najmłodsza siostrzyczka, urocza Leeli. W leśnej chatce wiodą spokojne i na pozór beztroskie życie, pod okiem mamy oraz szalonego dziadka Podo, byłego pirata. Również w ich miasteczku straż pełnią okrutni Fangowie i trzeba bardzo uważać, by nie wejść im w drogę. Niestety, pewnego dnia mała Leeli i jej pies Nugget zderzają się przypadkiem z jaszczurzym wartownikiem. Tak rozpoczyna się zajadły konflikt, przez który rodzina Igibych parokrotnie ociera się o śmierć. Na jaw wychodzą również dawne tajemnice, które całkowicie zmieniają życie rodzeństwa i stawiają wiele spraw w nowym świetle. W świetle, w którym odtąd będą kroczyć ku przeznaczeniu, zapisanemu w starych księgach.

 

Magiczna powieść, która pozwala czytelnikowi wyruszyć w podróż, pełną niebezpieczeństw i niezwykłości, poznać zębate krowy, fałębie, szczurogony, borszczury oraz spróbować pieczeni z zadu jeżokłapa. Napisana z lekkością i humorem, trzyma w napięciu, zapraszając do świata, w którym trzeba przeciwstawiać się złu, a mimo to nie brak w nim optymizmu i miejsca na codzienną radość. 

 

Silla. Opowieści Świata Zorzy (tom 1)

autor: Karolina Lewestam

ilustracje: Mariusz Andryszczyk

wydawnictwo: Agora dla dzieci

wiek: 12+

 

 

Czas na zachwycającą podróż do świata dwóch księżyców, mówiących zwierząt i wiecznych mrozów. Świata alternatywnego, magicznego i pozostającego na długo w sercu i pamięci. Oto Świat Zorzy. Miejsce, okryte grubą kołdrą śnieżnego puchu, w którym ludzie zamieszkują jaskinie, grzejąc się przy blasku ognia, żywiąc złapanymi rybami i ptasimi jajami. Zwierzęta są ich przyjaciółmi i pomocnikami, a krowy to mistyczne stworzenia, którym oddaje się cześć i szacunek. Panuje tam spokój, a wszystkie istoty współpracują ze sobą w zgodzie. Aż do czasu, kiedy czczona przez wszystkich Zorza zaczyna słabnąć, w wodzie pojawiają się groźne zwierzęta, a na mieszkańców równiny Tlate Hiin pada cień głodu i lęku. By ratować blask Zorzy i przywrócić dawny ład młody chłopiec imieniem Ari musi wyruszyć w podróż oraz znaleźć drogę po drugiej stronie nieskończoności. Rozpoczyna samotną wyprawę, w czasie której poznaje nowe miejsca, nietypowych przyjaciół oraz prawdę o samym sobie. 

 

Silla to powieść głęboka i przejmująca, napisana bogatym językiem i obfitująca w rozważania dotyczące świata i jego natury. Ari doświadcza, czym jest zło, okrucieństwo i bezwzględność w dążeniu do władzy. Dzięki temu jego spojrzenie na świat staje się bardziej dojrzałe, a on sam uczy się wybaczać i rozumieć złożoność istot żyjących. To doświadczenie pozwala mu dotrzeć do istoty wszechświata i poruszyć jego najczulsze struny, by wydobyć dobro, uśpione głęboko pod powierzchnią wiekuistego cierpienia. 

 

Piękna powieść drogi z urzekającymi, artystycznymi ilustracjami Mariusza Andryszczyka. Magia, która porywa i ogrzewa serce. 

 

Strażniczka Perły. Opowieści Świata Zorzy (tom 2)

 

Bohaterką drugiego tomu Opowieści Świata Zorzy jest Kutik, koleżanka Ariego, którą chłopiec poznaje podczas swej wędrówki. Dziewczyna jest odważna, nieustępliwa i pełna pasji. Pragnie odkrywać świat, uczyć się nowych rzeczy i nie lubi, gdy ktoś jej mówi, kim ma być. Jej przebojowość i czyste serce otwierają przed nią świat, a los szykuje dla niej ważną rolę. Musi ochronić swoich bliskich przed dziwnymi, białymi ptakami, które niespodziewanie atakują mieszkańców Tlate Hiin. Czeka ją długa i niebezpieczna wędrówka, której celu nie zna, a w której towarzyszy jej nieoczekiwana pomoc. Spotyka bowiem panterę śnieżną, dziką i śmiertelnie niebezpieczną istotę, która okazuje się być nadzwyczaj… inna. Ten nietypowy duet dwóch mężnych serc dociera dalej, niż ktokolwiek by się spodziewał i odkrywa drzemiącą głęboko tajemnicę mocy tworzącej świat. 

 

Karolina Lewestam tworzy w swych książkach piękne i niezwykłe uniwersum. Choć pozornie świat ten jest mroźny i pozbawiony współczesnych wygód, zdaje się bić od niego ciepły blask, który zachęca do wkroczenia do tej zimowej krainy. Blask ten płynie nie tylko ze świateł Zorzy czy poświaty magicznej Perły. Otacza on przede wszystkim głównych bohaterów, którzy są jednostkami

nieszablonowymi i pełnymi bezintereswonej dobroci. Ci wędrowcy dźwigają na swych barkach losy świata, wpisując się w archetyp samotnego bohatera w drodze, którego celem jest realizacja misji kluczowej dla ratowania przyszłości. Towarzyszą im w tym niezwykli sprzymierzeńcy, których obecność zapewnia powodzenie misji. Bohaterowie poznają wiele nowych miejsc i krain, mierząc się ze złem i doświadczają nieoczekiwanego dobra. Dają czytelnikowi możliwość współuczestniczenia w niezwykłej podróży i przemierzania świata, tak niezwykłego i baśniowego, jakby zrodził się ze snu. 

 

Czarolina. Tajemnice Wyspy (tom 6)

scenariusz: Sylvia Douyé

ilustracje: Paola Antista

tłumaczenie: Maria Mosiewicz

wydawnictwo: Egmont

wiek: 10+

 

 

Bajecznie ilustrowany komiks fantasy, dzięki któremu można znaleźć się w epicentrum baśniowego, urzekającego kolorami świat. Świata, który wypełniają fantastyczne istoty, a grupa nastolatków postanawia zostać fantastykologami, by móc je badać, poznawać i pomagać im, gdy zajdzie taka potrzeba. Obecnie ich umiejętności stały się wyjątkowo cenne, gdyż władzę na wyspą objął okrutny Vorn, przerażająca istota, która budzi lęk i zagraża wielu magiczny istotom. Vorn uwięził dawnych nauczycieli kryptozoologii i sam postanowił nauczać w ich szkole. Od tej pory grupa nastolatków, którzy przybyli na wyspę Vorn, by uczestniczyć w kursie, żyje w ciągłym lęku i na własną rękę szuka sposobów, jak przeciwstawić się bezlitosnemu potworowi i pomóc udręczonym przez niego istotom. 

 

W 6. tomie Czarolina. Tajemnice wyspy pojawi się nowe zagrożenie. Nieznana istota wysysa krew magicznych stworzeń. Uczniowie robią, co w ich mocy, by ocalić fantastycznych przyjaciół od śmierci. W swojej tajnej lecznicy znajdują sposób, którego do tej pory nie próbował żaden czarodziej. Czy okaże się on skuteczny? Kim jest istota, która czai się w mroku, by urządzić sobie krwawą ucztę? I co robić, kiedy nic nie jest tym, czym się wydaje?

 

Przekonajcie się, jak potoczą się dalsze losy Czaroliny. Czy uda jej się ocalić matkę, uwięzioną w umyśle Vorna? W tej historii pełno jest tajemnic, które sprawiają, że komiks czyta się jednym tchem i z niecierpliwością czeka się na kolejny tom.

 

W stronę przyszłości,

czyli fantastyczno - naukowe wizje jutra

 

Fantastyka naukowa (science - fiction) to historia o tym, co dopiero ma nadejść. Dlatego często opowiada o nowoczesnych technologiach i kosmicznych podróżach, które mają na celu odkrycie tajemnic galaktyki. Co czai się w gwiezdnym mroku? Czy to możliwe, żebyśmy byli sami w tak rozległym uniwersum? Przekonajcie się, jaki pomysł na przyszłość ma fińsko - norweski duet pisarzy - Timo Parvela i Bjørn Sortland

 

Seria: Kepler62

autor: Timo Parvela (tom 1, 3, 5)

tłumaczenie z języka fińskiego: Iwona Kiuru

autor: Bjørn Sortland (tom 2, 4, 6)

tłumaczenie z języka norweskiego: Marta Dybula (tom 2), Karolina Drozdowska (tom 4, 6)

ilustracje: Pasi Pitkänen

wydawnictwo: Widnokrąg

wiek: 9+

 

Niesamowita seria napisana przez dwóch autorów, którzy prowadzą dwie narracje. W tomie 1, 3 i 5 opowiada trzynastoletni Ari z Finlandii, a w 2, 4 i 6 czternastoletnia Marie z Norwegii. Relacje nastolatków uzupełniają się wzajemnie i kontynuują jedna historię, która zaczyna się w momencie, gdy światu grozi zagłada, a ludziom śmierć. Coś opanowuje Ziemię i wysysa z niej energię. Z każdym dniem żyje się coraz gorzej, mimo że dorośli próbują wmawiać dzieciom, że wszystko jest jak dawniej. Pojawia się też tajemnicza gra, która odwraca uwagę nastolatków od spraw realnych i wciąga ich w wirtualną przestrzeń. Gra okazuje się nadzwyczaj trudna i tylko nielicznym graczom z całego świata udaje się dotrzeć do końca. Nie wiedzą oni, że koniec ten będzie dla nich początkiem niezwykłej i śmiertelnie niebezpiecznej przygody, która rozegra się daleko poza znanym im światem. 

 

W pierwszym tomie poznajemy Ariego i jego młodszego braciszka Joniego, który zmaga się z dziwną chorobą. To oni pierwsi stykają się z grą Kepler62. Ulegają jej hipnotyzującej sile i przyjmują tajemnicze zaproszenie, które zdeterminuje ich dalsze losy. W drugiej części narracyjną pałeczkę przejmuje Marie, nadzwyczaj bogata i rozpaczliwie samotna córka producenta broni. Marie wynajmuje sobie ludzi, którzy za nią mierzą się z karkołomną grą. Jednak to ona i tylko ona może poznać tajemnicę, skrytą w tajnej bazie wojskowej mieszczącej się w Strefie 51. Trafiając tam spotyka innych nastolatków, których gra wytypowała na zwycięzców. Nikt z nich nie zna prawdziwego celu zebrania ich w jednym miejscu. Wkrótce jednak zmierzą się z misją, która odmieni losy ludzkości. I ich własne. 

 

Kepler62 to seria, którą z czystym sercem mogę polecić każdemu czytelnikowi, który szuka wciągającej, ciekawej i dobrze napisanej powieści fantastyczno - przygodowej. Utrzymana w konwencji dystopii prezentuje mroczną wizje przyszłości rasy ludzkiej, która musi bronić się przed potężną i niszczącą siłą. Misja, którą powierza się nastolatkom, ma na celu zapewnić bezpieczeństwo gatunkowi ludzkiemu. Jednak w bohaterach drzemie pasja i nieustępliwość, która pozwala im na znalezienie własnej ścieżki, niekoniecznie takiej, jaką zaplanowali dla nich inni. Na tej ścieżce znajdą przyjaźń i odwagę, by stanąć w obronie odkrytego w kosmosie dobra, które może być nową nadzieją dla świata. 

 

Międzynarodowy bestseller, który został przetłumaczony na 17 języków i bogato zilustrowany przez doskonałego fińskiego artystę Pasi’ego Pitkänena. Książki, które z równą przyjemnością czyta się i ogląda. 

 


 

Nie-naukowy słowniczek, czyli po czym poznasz:

 

  • realizm magiczny - niby rzeczywistość, ale czuć obecność nierzeczywistego
  • legendę - niby prawda, ale z potworem zakopanym w piwnicy
  • science - fiction - fantastyka pełna nauki
  • fantasy - fantastyka pełna magii
  • low fantasy - kiedy bohater dziwi się, że spotyka krasnoludka
  • high fantasy - kiedy krasnoludki piją z ludźmi herbatkę serwowaną przez trolle 
  • świat alternatywny (uniwersum paralelne) - świat, do którego dolecieć można jedynie na skrzydłach wyobraźni 

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły książkowe

Warto zobaczyć