Strefa rodzica » Artykuły » Mocny wywiad z tłumaczką języka migowego. Prawda o świecie Głuchych, cz. I

Mocny wywiad z tłumaczką języka migowego. Prawda o świecie Głuchych, cz. Ipowiększ

Mocny wywiad z tłumaczką języka migowego. Prawda o świecie Głuchych, cz. I

Zapraszamy do przeczytania pierwszej z czterech części wywiadu z Bożeną Nowak, doświadczoną tłumaczką języka migowego. Rozmowa jest dopełnieniem artykułu o niesłyszących i niedosłyszących, publikowanego na naszej stronie. Poznaj mity i stereotypy o Głuchych oraz nieznane Ci fakty.

 

 

(1.) Absurdy o których nie wiedziałeś

 

 

Czy zdarza się Pani nawiązywać rozmowy w języku migowym z przypadkowo napotkanymi Głuchymi*?
Język migowy to język wizualny. Patrząc na osoby, które migają, np. w tramwaju mam dwa wyjścia: albo w ogóle na nich nie patrzę (bo to jest podsłuchiwanie) albo ujawniam się i mówię, że znam język migowy. Wtedy zaczyna się krótka rozmowa: skąd są, skąd ja znam  migowy. Głuche osoby są z reguły przyzwyczajone, że jak migają, to ludzie na nich patrzą.

 

Z jakimi problemami z Pani perspektywy najczęściej zmagają się osoby niesłyszące?
Podstawowym problemem jest komunikacja. Osobom słyszącym często wydaje się, że jeśli napiszą wiadomość na kartce, to obie strony zostaną zrozumiane. Ale tak nie jest. Określenie  „Głusi” to jest taki duży worek gdzie można wrzucić osoby niesłyszące od urodzenia oraz te, które straciły słuch w życiu dorosłym. Głusi od urodzenia, którzy z różnych powodów nie mogą nosić aparatów słuchowych generalnie bardzo słabo znają język polski – o czym często ludzie słyszący nie wiedzą. Dla tych Głuchych pierwszym językiem jest język migowy.

 

Dlatego Głusi nazywają siebie mniejszością językową.
Tak. I to jest wiadome powszechnie  dopiero od kilku lat. Kiedyś na Uniwersytecie Pedagogicznym była katedra surdopedagogiki. Tezy surdopedagogiki głoszą, że żeby Głuchy nauczył się języka polskiego, to nie może migać - ani on, ani nauczyciele. W związku z tym nauczyciele w szkole często nie migają do dzisiaj, bo uważają, że Głusi powinni czytać z ust. Jakie są tego efekty? Głusi słabo znają język polski. 

 

Sytuacja osoby głuchej żyjącej w świecie ciszy jest taka, jak sytuacja kogoś, kto ma się nauczyć języka francuskiego patrząc na ruchy ust osób w TV przy wyłączonym dźwięku.

 

W jaki sposób głuche dzieci uczą się języka?
Dzieci głuche uczy się przez etykietowanie otoczenia: na stół naklejam karteczkę z napisem „stół”. Wymawiam słowo i dziecko odczytuje je z ruchu ust oraz z etykiety. W ten sposób dzieci mogą szybciej uczyć się czytać niż dzieci słyszące, ale nie uczą się przy tym gramatyki.

 

Jakieś 20 lat temu nie było jeszcze aparatów słuchowych i implantów. Dziecko chodziło do logopedy, który do niego mówił. Rodzice dostawali wskazówki jak pracować z dzieckiem i później zostawali z problemem sami.

Żeby dziecko nauczyło się mówić, mimo że nie słyszy swojego głosu, trzeba cały czas do niego mówić i wymagać, żeby powtarzało i poprawiało się. To jest bardzo żmudne.

 

Najlepsza okazuje się komunikacja totalna, wszelkimi możliwymi sposobami: język migowy, nauka języka polskiego przez mówienie i pokazywanie.

 

Mam koleżankę, która była pierwszą głuchą migającą studentką w Krakowie. Kiedy urodziła się głucha, jej mama natychmiast nawiązała kontakt z surdopedagogami . Nauczyła się migać. Wiedziała, że musi ciągle do dziecka migać, mówić, etykietować i kazać czytać. Dla  Kasi to było straszne, bo nawet kiedy szła do toalety musiała to werbalizować.

 

 

fot. ovanmandic/istockphoto

 

Ale nauka nie poszła w las.
Kasia** jest głucha od urodzenia, ale czyta książki. W pewnym momencie dziecko idzie do szkoły. Program nauczania jest taki, jak dla słyszących. W szkole nie bierze się pod uwagę tego, że takie dziecko w wieku 7 lat ma dużo uboższy zasób słownictwa niż słyszący rówieśnik.


Do trzeciej klasy podstawówki jeszcze jest w miarę dobrze, bo teksty do czytania są proste. Dalej lektury są trudniejsze. Dziecko głuche może umieć świetnie czytać, ale nie rozumieć treści. W tekście na pół strony, gdy nie zrozumie ok. 15% słów, to sobie poradzi. Ale jeśli to już cała książka, pojawiają się duże problemy. I w tym momencie kończy się nauka języka polskiego.

 

Potem jest tak: rodzice pomagają odrobić zadanie domowe, dzieci przepisują lekcje z tablicy. Wszyscy o tym wiedzą. Co ciekawe, w szkole specjalnej dla Głuchych jest tak samo. Zadania z polskiego odrabiają wychowawcy w internacie albo rodzice, a głucha osoba tylko to przepisuje. Sama nie czyta, bo nie jest w stanie. Zamiast tego ogląda filmy, poznając w ten sposób treść lektur. Zakres wymagań jest tak duży, że głuche dzieci nienawidzą czytać i przestają to robić. Najchętniej czytają proste teksty z obrazkami.

 

Czyli edukacja Głuchych nawet w szkołach specjalnych nie jest odpowiednia.

Tak. Podkreślę, że mam tutaj na myśli osoby głuche od urodzenia i takie, które straciły słuch we wczesnym dzieciństwie, dla których językiem pierszym jest język migowy.

 

Powinno się uczyć polskiego jak języka obcego. Robiono badania: młodzież która kończy liceum zna polski na poziomie A2 /B1 i to ucząc się codziennie przez kilka godzin! Przecież język polski ze swoją gramatyką jest bardzo trudny.

 

Gdyby nauczyciele wzięli pod uwagę, że Głuchy słabo zna polski, efekty nauki mogłyby być sto razy lepsze – tego dowiodły badania na Uniwersytecie Wrocławskim.

 

Panuje wśród słyszących obiegowa opinia, że jeśli osoba niesłysząca jest Polakiem i stosuje polski język migowy, to powinna znać też język polski. Ale dla nich to jest język obcy. Jeżeli więc chcemy, żeby dziecko niesłyszące od urodzenia lub od dzieciństwa, nauczyło się języka polskiego, to musimy pracować z nim jak najwcześniej. Nie pomijając języka migowego, tak jak było to w przypadku studentki Kasi, o której Pani wspomniała.


Właśnie tak. Kasia czyta książki, dobrze czyta  z ruchu ust. Mówi też dosyć ładnie, choć cicho. Trzeba się przyzwyczaić do jej głosu, ale nie ma problemu z jej zrozumieniem. Przy czym takie osoby są wyjątkami.

 

Przeciętny Głuchy słabo zna polską gramatykę. Gramatyka języka migowego jest inna niż polskiego. Niesłyszący piszą więc SMS-y tak, jak migają. Dlatego powtórzę, że napisanie wiadomości na kartce nie jest rozwiązaniem.

 

 

Z Panią Bożeną Nowak rozmawiała Maria Kuziela.

 

 

Zobacz też artykuł poradnikowy o niesłyszących i niedosłyszących!



*Przyjęło się, że pisze się słowo Głuchy z dużej litery, wtedy kiedy chcemy zaznaczyć, że chodzi o osobę, która identyfikuje się ze środowiskiem Głuchych, którzy stanowią odrębną grupę językową i kulturową dla której pierwszym językiem jest język migowy.

 

**Imię zmienione.

 


Lubisz CzasDzieci.pl?
KOMENTARZE:

Napisz komentarz, pomóż innym, opiniuj treści
Treść:
Maksimum 1500 znaków.
Imię:
Kod z obrazka:
Zobacz także: Co robić kiedy dziecko kaszle? Skuteczne sposoby... więcej » x
Zobacz » Artykuły
Co robić kiedy dziecko kaszle? Skuteczne sposoby na kaszel u dzieci

Co robić kiedy dziecko kaszle? Skuteczne sposoby na kaszel u dzieci

U dzieci najczęściej pojawiają się katar i kaszel, które choć nie zawsze zwiastują poważne choroby, potrafią być wyjątkowo uciążliwe. Powody do niepokoju budzi jednak zwłaszcza kaszel, zarówno ten suchy jak i mokry. więcej »
13 zachowań, których unikają silni psychicznie rodzice

13 zachowań, których unikają silni psychicznie rodzice

Wychowywanie silnych psychicznie dzieci, które są przygotowane do podejmowania wyzwań w realnym świecie, wymaga od rodziców unikania niektórych zachowań, podpowiada psychoterapeutka i autorka książek. więcej »
Zabawki wspierające integrację sensoryczną, które można wykonać w domu

Zabawki wspierające integrację sensoryczną, które można wykonać w domu

Dzieci do 5 lat
Zebraliśmy kilkanaście rodzicielskich pomysłów na zabawki sensoryczne. Wspierają rozwój dotyku, a co za tym idzie integracji sensorycznej, tak istotnej we wszystkich czynnościach i zadaniach. więcej »
Czy istnieje lekarstwo na otyłość i choroby cywilizacyjne?

Czy istnieje lekarstwo na otyłość i choroby cywilizacyjne?

Już niewielka zmiana codziennych przyzwyczajeń może uchronić dziecko przed otyłością i chorobami cywilizacyjnymi. więcej »
Przez otyłość do "zdrowego odżywiania" - Historia 16 letniej Oli

Przez otyłość do "zdrowego odżywiania" - Historia 16 letniej Oli

Przeczytajcie historie Oli, jej mama poprosiła o pomoc specjalistów. więcej »
"Kuba i Kanga" - przyjaźń na krańcu świata

"Kuba i Kanga" - przyjaźń na krańcu świata

"Kuba i Kanga" to wzruszająca opowieść o spotkaniach, które zmieniają nas na zawsze. Stworzyła ją Ursula Dubosarsky uznawana za jedną z czołowych australijskich autorek dla dzieci i młodzieży... więcej »
Czytanie to recepta na wyważony dialog społeczny! Pierwsza akcja upowszechniania czytania pod patronatem Ministra Zdrowia!
Patronat CzasDzieci.pl

Czytanie to recepta na wyważony dialog społeczny! Pierwsza akcja upowszechniania czytania pod patronatem Ministra Zdrowia!

Mniej niż 40% dorosłych Polaków czyta zaledwie jedną książkę rocznie. To dwa razy mniej niż w Czechach. Akcja "Książka na receptę. Recepta na sukces", to pierwszy krok w stronę zaangażowania neonatologów i pediatrów w popularyzację czytania. więcej »
Pierwsze podróże małego dziecka

Pierwsze podróże małego dziecka

Gdy w życiu młodych osób pojawia się niemowlę często wydaje im się, że z niektórych czynności, które dotychczas sprawiały im przyjemność trzeba będzie zrezygnować. więcej »
15 prostych upominków i dekoracji DIY na Walentynki

15 prostych upominków i dekoracji DIY na Walentynki

Jeśli chcecie sprawić bliskiej osobie niespodziankę z okazji Walentynek, zobaczcie nasze propozycje. więcej »
Książki na Czasie - Styczeń

Książki na Czasie - Styczeń

Styczeń to czas, kiedy z nadzieją wchodzimy w nowy rok, snujemy plany na przyszłość i cieszymy się z pełni zimy (szczególnie jeśli mamy ferie).
Na styczniowe poranki, popołudnia i wieczory wydawcy przygotowali nam publikacje odpowiednie dla czytelników w każdym wieku, skrzące się od emocji, pełne ciekawych informacji oraz dobrej zabawy. więcej »
Interesują mnie terminy:
Wiek dziecka:
Interesują mnie wydarzenia z kategorii »

Pomysły na Czasie

Zabawki wspierające integrację sensoryczną, które można wykonać w domu

Zabawki wspierające integrację sensoryczną, które można wykonać w domu

Zebraliśmy kilkanaście rodzicielskich pomysłów na zabawki sensoryczne. Wspierają rozwój dotyku, a co za tym idzie integracji sensorycznej, tak istotnej ze wszystkich czynnościach i zadaniach.  

Ferie na Czasie

Jeśli zarówno Wy, jak i dzieciaki macie ochotę na solidną dawkę śmiechu, a także wzruszające opowieści o przyjaźni, nie przegapcie nowych propozycji Multikina.  

Temat na Czasie

Poznajcie historię Oli

Poznajcie historię Oli

Ola próbowała też chyba każdej diety, jednak bez rezultatów. Była załamana: po pierwszych pozytywnych efektach waga zawsze wracała, dziewczynka potrzebowała profesjonalnej pomocy.  

Temat na Czasie

Dlaczego jestem postrzegany jako "inny"?

Dlaczego jestem postrzegany jako "inny"?

Mama Wojtka nie zdawała sobie sprawy, że konsekwencje otyłości jej syna pociągają za sobą tak poważne problemy zdrowotne i społecznościowe.  

W domu z dzieckiem

Odchudzamy dzieci1 Gry Nasza Księgarnia1 Chłopiec z burzy1 Książka dla malucha - Zielona Sowa1 Ekorodzice1 Książki dla dzieci1

Sonda – Czas Dzieci

Czego powinno być więcej na portalu ?
Rozrywki dla dzieci on line
Rozrywki dla rodziców on line
Konkursów z nagrodami dla dzieci
Konkursów z nagrodami dla mam
Konkursów z nagrodami dla tatusiów
Inspiracji plastycznych dla dzieci
Żadne z powyższych mnie nie interesują. Szukam tu informacji nie rozrywki.


Kraków | Warszawa | Wrocław | Śląsk | Łódź | Poznań | Lublin | Trójmiasto | Bydgoszcz | Rzeszów | Szczecin

© Copyright by Czas Dzieci - Portal informacyjno-rozrywkowy 2006-2019