Warszawa

Nie słyszy, ale słucha

Nie słyszy, ale słucha

Być może któregoś dnia Twoje dziecko zapyta Cię: „Dlaczego Zosia nie słyszy? Co się jej stało? Czy możemy się razem bawić? Jak możemy się zrozumieć?”. Przygotuj się na to. Obowiązkiem rodzica i wychowawcy jest wpajanie dziecku szacunku i uświadamianie go o drugim człowieku. Wiedza umożliwi mu skuteczną komunikację i życie w zgodzie z innymi.

 

Jakie wymienia się przyczyny niesłyszenia? Niektórzy rodzą się głusi na skutek dziedziczenia określonych genów, albo w wyniku powikłań okołoporodowych. Inni tracą słuch po jakimś czasie, jako dzieci, z powodu wypadku lub choroby. W dorosłym życiu również się to zdarza. Są też przypadki niedosłyszenia – wtedy aparat słuchowy ułatwia odbiór dźwięków z otoczenia, ale niekoniecznie daje stuprocentową słyszalność. Osoby niesłyszące i niedosłyszące muszą uczyć się żyć wśród słyszących i odwrotnie. Człowiek powinien umieć porozumieć się z kimś, kto go nie słyszy.

 

Jak komunikować się z osobą niesłyszącą, niedosłyszącą?

 

A co zaleca savoir vivre?

 

Zobacz galerię! Znajdziesz tam też krótki filmik edukacyjny i propozycję książki, którą możesz wykorzystać w rozmowie ze swoją pociechą.

 

1/6
1/6

Jak komunikować się z osobą niesłyszącą, niedosłyszącą:

 

  • Naucz się języka migowego.

 

  • Mów wyraźnie i powoli, żeby druga osoba mogła odczytywać słowa z Twoich ust (jeśli oprócz języka migowego zna język polski).

 

  • Rozmawiając z osobą głuchoniemą nie żuj jednocześnie gumy, nie pal papierosa, nie mów z buzią pełną jedzenia.

 

  • Zwracaj się bezpośrednio do osoby niesłyszącej lub niedosłyszącej.

 

  • Jeżeli towarzyszy wam tłumacz języka migowego, zwracaj się do osoby niesłyszącej, a nie do tłumacza!

 

  • Jeśli nie zrozumiesz, co chce Ci przekazać osoba z niepełnosprawnością słuchową, nie bój się jej zaproponować napisania słów na kartce lub w telefonie.

 

  • Możesz się porozumiewać z osobą niesłyszącą przez wiadomości sms, mail, komunikatory internetowe.

 

  • Nie krzycz – to może powodować ból u osoby noszącej aparat słuchowy.
2/6
2/6
  • Stosuj zdania krótkie i jednoznaczne.

 

  • Mimika i gesty ułatwią zrozumienie wypowiedzi osobie niesłyszącej.

 

  • Podchodź z szacunkiem i spokojem do drugiego człowieka. Osoby niesłyszące mogą mówić niezrozumiale, monotonnie lub sztucznie. Jest to spowodowane niemożnością kontrolowania swojego głosu.

 

  • Nie bądź pochopny w ocenie.

 

  • Może się zdarzyć, że napotkasz na osobę niesłyszącą lub niedosłyszącą na ulicy, w autobusie. Przeciskasz się przez tłum ludzi do kasownika biletów. Jakaś osoba stojąca Ci na drodze nie reaguje na Twoje “przepraszam”. Jest niegrzeczna, a może po prostu nie słyszy?
3/6
3/6
  • Zrozumienie i empatia pozwalają na skuteczną komunikację opartą na szacunku. Kiedy rozmawiasz z osobą niedosłyszącą, może się zdarzyć, że otrzymasz od niej odpowiedź zwrotną niespójną z Twoją wypowiedzią albo pytaniem. Nie reaguj śmiechem. Wytłumacz rozmówcy, co miałaś/eś na myśli, ale w inny sposób niż poprzednio.

 

A jeśli już się zaśmiejesz, podaj powód Twojej reakcji, żeby zapobiec uczuciu dyskomfortu i izolacji osoby, z którą rozmawiasz.

 

  • Język migowy jest innym językiem od werbalnego (mówionego i pisanego) języka polskiego. Niektóre osoby niesłyszące lub niedosłyszące mogą znać tylko język migowy, a jeśli język migowy jest ich pierwszym poznanym językiem, nie odczytają słów z ruchu Twoich ust – warto mieć to na uwadze.

 

  • Dobre światło sprzyja skutecznej komunikacji. Nie ustawiaj się plecami do okna, uniemożliwisz w ten sposób osobie niesłyszącej, niedosłyszącej czytanie z ruchu warg.
4/6
4/6

Savoir vivre w kontakcie z osobą niesłyszącą i niedosłyszącą:

 

  • Błędem jest używanie określenia “głuchoniemy”. Głuchy też mówi! Posługuje się po prostu językiem migowym.

 

  • Osoba niesłysząca to, tak jak Ty, osoba, która chce podejmować za siebie decyzje. Unikaj więc dokonywania wyborów za nią, a zamiast tego włączaj ją do życia społecznego i zachęcaj do aktywności.

 

  • Pisz słowo „Głuchy” wielką literą. Dla Głuchych to bardzo ważne, wskazuje na to, że stanowią oni mniejszość językową (z Polskim Językiem Migowym w Polsce).

 

  • Kiedy osoby niesłyszące porozumiewają się ze sobą, postaraj się nie przechodzić między nimi, bo w ten sposób przerwiesz ich komunikację.
5/6
5/6
  • Rozmawiając z kimś w języku migowym, patrz tej osobie w oczy, a nie na jej migające ręce. Przekaz komunikatu nie leży wyłącznie w rękach, ale też w oczach, mimice.

 

  • Nie wpatruj się w osoby migające do siebie na ulicy lub w tramwaju. To bardzo niegrzeczne!

 

  • Głusi raczej nie stosują określeń „pan”, „pani”, kiedy migają i jest to całkowicie naturalne.

 

  • Jak zasygnalizować osobie niesłyszącej, że chce się z nią nawiązać kontakt, kiedy ta akurat na nas nie patrzy albo jest zwrócona do nas tyłem? Możliwości jest kilka:

 

– lekkie poklepanie po ramieniu (nie po plecach, karku, głowie, nogach),
– machanie ręką w celu zwrócenia na siebie uwagi,
– szybkie włączenie i wyłączenie światła w pomieszczeniu,
– zasygnalizowanie innej osobie, żeby dała znać osobie niesłyszącej, że chce się z nią porozmawiać.

6/6
  • Nie chwytaj znienacka osoby niesłyszącej.

 

  • Zanim zaczniesz mówić do osoby niesłyszącej, niedosłyszącej, upewnij się, że na Ciebie patrzy.

 

  • Dyskusję w grupie możesz streszczać osobie niesłyszącej.

 

  • Nie kiwaj za dużo głową – ma to negatywny wydźwięk i działa rozpraszająco.

 

  • Traktuj normalnie osoby niesłyszące i niedosłyszące.

 

Pamiętaj: słyszeć to nie to samo, co słuchać. Bądź uważny i uprzejmy w komunikacji.

 

Zobacz krótki filmik edukacyjny powyżej.

 

Warto też wykorzystać w rozmowie z dzieckiem:

Aleksandra Chmielewska, książka Ślimak

 

Przeczytaj również

Polecamy

Więcej z działu: Artykuły

Warto zobaczyć