Nowy rok szkolny to nowe wyzwania dla dziecka i rodzica. Na rok szkolny 2015/2016 Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało dla rodziców wiele nowości.
Jeśli Twoje dziecko będzie uczęszczać do I, II, IV klasy szkoły podstawowej lub do I klasy gimnazjum, nie musisz kupować mu podręczników. Dziecko zostanie zaopatrzone w podręczniki w szkole. Jednak nie będą one jego własnością – za rok należy je oddać kolegom o rok młodszym (podręczniki mają służyć trzem rocznikom uczniów).
W niektórych szkołach dziecko może nie otrzymać podręczników do wszystkich przedmiotów, np. do informatyki, ponieważ kwota dotacji nie wystarczyła na ich zakupienie. W tej sytuacji uczniowie, nie posiadając podręcznika, nie będą mieli sprawdzonego źródła wiedzy zawierającego uporządkowane i usystematyzowane wszystkie metody, pojęcia i treści nauczania, które muszą sobie przyswoić, powtórzyć, przeczytać, zwłaszcza, gdy ktoś był nieobecny na danej lekcji.
Brak podręcznika do informatyki spowoduje, że dziecko nie będzie miało tą drogą dostępu do treści nauczania przygotowanych odpowiednio do jego wieku i umożliwiających mu poznanie właściwych zastosowań komputera, a tym samym sprawniejsze wejście do społeczeństwa cyfrowego, którym się stajemy.
Aby pomóc dziecku, proponuję rodzicom wskazanie mu materiałów i zadań do samodzielnego wykonania – zachęcam tym samym do zapoznania się z wcześniejszymi częściami artykułu.
W części pierwszej zwracam uwagę na naukę zasad programowania już od najmłodszych lat. Przypominam, że umiejętność tworzenia własnych programów wpływa na doskonalenie logicznego myślenia i lepsze rozumienie nowoczesnych technologii. W części drugiej i trzeciej umieściłam zagadnienia, materiały i zadania pokazujące zastosowanie komputera do edycji grafiki i tworzenia prezentacji multimedialnych.
Ponieważ bardzo ważny jest dobór oprogramowania dedykowanego dla dzieci w określonym wieku oraz odpowiednich zadań do wykonania, w podręcznikach mojego autorstwa proponuję takie oprogramowanie oraz ciekawe i niebanalne zadania, które są dostosowane do wieku i możliwości dziecka.
Reforma podręcznikowa na szczęście nie zabrania rodzicom inwestowania w edukację dzieci. Rodzic może np. dokupić dodatkowe materiały do nauki, zbiory zadań, a także podręczniki, które dziecko będzie mogło mieć na własność.
Jeśli w wolnym czasie dziecko będzie chciało skorzystać z komputera, nie należy mu tego zabraniać – komputer jest bowiem narzędziem, z którego każdy powinien umieć korzystać. Należy tylko rozważnie posterować zainteresowaniami dziecka. Warto tak działać, aby były to zainteresowania informatyczne, między innymi dlatego, że jedną z najlepiej zarabiających grup zawodowych są pracownicy branży IT. Jak to zrobić? Przypominamy kilka rad dla rodziców (więcej w części 2 artykułu):
1. Ustal kilka podstawowych zasad korzystania z komputera w domu (pora dnia, łączny czas spędzany przy komputerze).
2. Postaraj się wspólnie z dzieckiem określić jego potrzeby w zakresie korzystania z komputera.
3. Zainteresuj się, co dziecko faktycznie robi na komputerze.
4. Pokaż dziecku, że na komputerze można robić różne ciekawe rzeczy (poza graniem), np. utworzyć własny program, przygotować ciekawą grafikę lub prezentację multimedialną (przykłady znajdziesz w częściach 1-3 artykułu).
5. Nie traktuj dostępu do komputera w kategoriach nagrody lub kary.
Życzę powodzenia i samych sukcesów w nowym roku szkolnym
Grażyna Koba
Autorka podręczników
do przedmiotów informatycznych
nauczanych na wszystkich etapach edukacyjnych