Zajęcia mają na celu rozwinięcie wyobraźni przestrzennej dzieci. Uczestnicy będą mogli zaznajomić się z zasadami tworzenia ceramiki, wykonają obiekty 3D i na płaszczyźnie.
. Dzieci poszerzą również swoje rozumienie oddziaływania form organicznych i geometrycznych na miejsce, w którym się znajdują. Naszą główną ideą jest stworzenie uczestniczącym w warsztatach dzieciom odpowiednich warunków do zabawy i pracy z mediami przestrzennymi.
„Gra przestrzenią” to cykl autorskich warsztatów letnich, podczas których gramy z dziećmi skojarzeniami, wyobraźnią i fantazją. Interesuje nas przestrzeń miasta, zieleni, wnętrz naszych domów i mieszkań oraz kosmosu. Chcemy zrozumieć relację między przestrzenią, w której żyjemy, a naszym samopoczuciem. Myślimy, tworzymy, działamy i gramy w? przestrzeni z najróżniejszymi mediami niecodziennego użytku – zapewniają prowadzące.
Chcemy przede wszystkim zbudować dobrą atmosferę w grupie, która bazować będzie na szacunku dzieci do siebie nawzajem i otwartości na realizowanie nie tylko własnych pomysłów, ale i do pracy zespołowej. Każdego dnia zaproponujemy też dzieciom przerwę śniadaniową i chwilę na rozruszanie ciała.
Prowadzenie: Pavla Koralewska, Katarzyna Poniecka
informacje/zapisy: Joanna Tekla Woźniak, joanna.tekla@arsenal.art.pl, 61 852 9501
PLAN WARSZTATÓW:
I TURNUS termin: 2.07-6.07.2018, godz. 9:00–12:00 Półkolonie dla dzieci w wieku 7–10 lat
dzień I, poniedziałek – Diorama z zielenią miejską
Przedstawiamy się, ustalamy zasady naszej zabawy i podpisujemy kontrakt wspólnej radości. Codziennie witamy się i rozmawiamy o efektach swojej pracy. Rozmawiamy z dziećmi o tym, czym jest przestrzeń, i staramy się pokazać, że przestrzeń to przede wszystkim miejsce, w którym żyjemy. To nasze domy, mieszkania lub pokoje, to nasze miasta. Co czyni przestrzeń naszego miasta przyjemną? Rozmawiamy na temat znaczenia zieleni w naszym otoczeniu. A gdybyśmy spróbowali zamknąć ją w ramę, próbując sprezentować ją komuś bliskiemu? Tworzymy wraz z dziećmi dioramy, modelując je w glinie i zdobiąc angobami – nietoksycznymi farbami do ceramiki.
dzień II, wtorek – Zieleń w naszym otoczeniu
Zieleń jest nieodłącznym elementem przestrzeni miasta. Podczas tego spotkania dowiemy się, co znaczy pojęcie „architektura krajobrazu”, i jak może wyglądać praca z organicznym materiałem. Utrwalimy wraz z dziećmi piękno natury we własnoręcznie zrobionym reliefie, wykonanym z użyciem znanych już nam materiałów, gliny, naturalnych roślin, kamyków oraz piasku. Efektem naszej pracy będzie gipsowy odlew obrazu.
dzień III, środa – Kolor na płaszczyźnie i w 3D
Czym różni się zabawa na płaszczyźnie od zabawy w 3D? Jak wpływa kolor na rozumienie przestrzeni? Jakie kolory lubicie mieć obok siebie? Podczas tych warsztatów tworzymy z dziećmi kolaże lepione z kolorowego filcu. Chciałybyśmy zachęcić dzieci do próby wyczucia relacji między kolorem a warstwami umieszczanego na brystolu materiału.
dzień IV, czwartek – Wymarzone osiedle
Czy możecie zaprojektować swoje wymarzone osiedle? Co mogłoby się tam znajdować? Czy wchodzenie po schodach to konieczność, a może inaczej możemy się dostać na piąte piętro? Zbudujmy alternatywne miejsce tworzone przez dzieci. Chciałybyśmy zachęcić dzieci do zbudowania wspólnego, fantastycznego osiedla. Do wykonania tego projektu użyjemy kartonów, rolek, taśm, sznurków, takera, zszywacza, kleju.
dzień V, piątek – Zamieszkaj w kosmosie
Czy zamieszkiwanie przestrzeni kosmicznej jest możliwe? Jak mogłoby wyglądać takie miejsce? Czy dom musi być bryłą? Za pomocą gipsu opatrunkowego, kartonów, rolek i innych materiałów tworzymy wraz z dziećmi alternatywne i funkcjonalne projekty mieszkań i domów 3D. Pod koniec zajęć podsumowując całotygodniowy cykl naszych wspólnych działań, dzieci zaprojektują i pomalują własną ekotorbę na swoje prace wykonane podczas półkolonii.
Program do pobrania: Półkolonie dla dzieci w wieku 7-10
II TURNUS termin: 9.07–13.07.2018, godz. 9:00–12:00 Półkolonie dla dzieci w wieku 10–13 lat
dzień I, poniedziałek – Diorama z zielenią miejską
Przedstawiamy się, ustalamy zasady naszej zabawy i podpisujemy kontrakt wspólnej radości. Witamy się codziennie i rozmawiamy o efektach swoich prac. Przestrzeń to przede wszystkim miejsce, w którym żyjemy. Nasze domy, mieszkania lub pokoje. To nasze miasta. Co czyni przestrzeń naszego miasta przyjemną? (Rozmowa na temat znaczenia zieleni w naszym otoczeniu). A gdybyśmy spróbowali zamknąć ją w ramę, próbując sprezentować ją komuś bliskiemu? Tworzymy wraz z dziećmi dioramy, modelując je w glinie i zdobiąc angobami (nietoksycznymi farbami do ceramiki).
dzień II, wtorek – Architektura zieleni
Zieleń jest nieodłącznym elementem przestrzeni miasta. Podczas tego spotkania dowiemy się, co znaczy pojęcie „architektura krajobrazu”, i jak może wyglądać praca z organicznym materiałem. Utrwalimy wraz z dziećmi piękno natury we własnoręcznie zrobionym reliefie, wykonanym z użyciem gliny, naturalnych roślin, kamyków oraz piasku. Efektem naszej pracy będzie gipsowy odlew obrazu.
dzień III, środa – Jestem architektem. Gra planszowa
Czym różni się zabawa na płaszczyźnie od zabawy w 3D? Jak wpływa kolor na rozumienie przestrzeni? Jakie kolory lubicie mieć obok siebie? Podczas tych warsztatów będziemy projektować w grupach gry planszowe. Główną inspiracją będzie plan przestrzeni miejskiej. Pracujemy z płaszczyzną (plansza do gry) i z przestrzenią (pionki do gry). Do wykonania projektu użyjemy kolorowego papieru, brystolu, rolek, kartoników, klej.
dzień IV, czwartek – Projektowanie dla przyszłości
Czy zamieszkiwanie przestrzeni kosmicznej jest możliwe? Jak mogłoby wyglądać kosmiczne miasto komunikacja w nim? Czy dom musi być bryłą? Czy pojazd musi mieć koła? Przy użyciu gipsu opatrunkowego, kartonów, rolek i innych materiałów tworzymy wraz z dziećmi alternatywne i funkcjonalne projekty mieszkań i domów 3D. Zaprojektujemy również i wykonamy fantazyjne środki komunikacji za pomocą kartonów i rolek.
dzień V, piątek – Osiedle marzeń. Funkcja czy fantazja?
Nawiązujemy do dnia poprzedniego. Czy możecie zaprojektować swoje wymarzone osiedle? Co mogłoby się tam znajdować? Czy wchodzenie po schodach to konieczność, a może inaczej możemy się dostać na piąte piętro? Zbudujmy alternatywne miejsce tworzone przez dzieci. Chciałybyśmy zachęcić dzieci do zbudowania wspólnego, fantastycznego osiedla. Do wykonania tego projektu użyjemy kartonów, rolek, taśm, sznurków, takera, zszywacza, kleju. Pod koniec zajęć, podsumowując całotygodniowy cykl naszych wspólnych działań, dzieci zaprojektują i pomalują własną ekotorbę na swoje prace wykonane podczas półkolonii.
Pavla Koralewska – Projektantka zabawek, ceramik. Właścicielka pracowni plastycznej oraz pracowni ceramiki (www.galeriapomyslow.pl). Prowadzi cykliczne zajęcia w placówkach edukacyjnych, warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Ma doświadczenie w pracy w specjalistycznych ośrodkach z młodzieżą sprawiającą problemy wychowawcze, oraz z osobami niepełnosprawnymi. Organizuje warsztaty kreatywne i ferie dla dzieci.
Katarzyna Poniecka – ceramik, kulturoznawczyni, mama. Założycielka pracowni ceramicznej Gliniana Kula (www.glinianakula.pl), będącej również miejscem spotkań wokół kultury i sztuki. Prowadzi szkolenia dla pedagogów, animatorów i pasjonatów. Interesuje się pedagogicznym i terapeutycznym aspektem pracy w glinie. Łączy swoje zainteresowania, prowadząc autorskie warsztaty z ceramiki inspirowanej odległymi kulturami. Inspiruje się naturą, podróżami i rozmowami podczas spotkań.