W ostatnich latach nie ukazała się ani jedna publikacja metodyczna omawiająca kompleksowo problemy dwulatka w placówce wychowania przedszkolnego. Naprzeciw aktualnym potrzebom wychodzą niezmiennie prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska i Ewa Zielińska, prezentując ponad 300-stronicową skarbnicę praktycznej wiedzy – podręcznik metodyczny Dwulatki i trzylatki w przedszkolu
i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć? wydany przez Centrum Edukacyjne BLIŻEJ PRZEDSZKOLA.
Publikacja ta adresowana jest do nauczycieli i do rodziców, ponieważ bez wzajemnej współpracy trudno uzyskać dobre efekty wychowania i kształcenia dzieci. Jak przystało na podręcznik metodyczny, zawiera on pakiet pomocy dydaktycznych – zabawek edukacyjnych: książka metodyczna przeznaczona jest dla nauczyciela, pakiety dla każdego dziecka z jego grupy.
Podręcznik metodyczny Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć:
-
wykorzystuje obecny stan wiedzy o rozwoju psychoruchowym i procesie uczenia się dzieci w budowaniu modeli metodycznych w wychowaniu i kształceniu przedszkolaków;
-
konkretyzuje ponadczasowe wartości pedagogiki przedszkolnej, z respektowaniem aktualnych regulacji prawnych działalności pedagogicznej wychowania przedszkolnego;
-
uwzględnia zmiany w wychowaniu rodzinnym i oczekiwania rodziców przedszkolaków.
To ponad 300-stronicowa skarbnica praktycznej wiedzy, z której dowiesz się:
-
o indywidualnych różnicach rozwoju psychoruchowego dzieci w drugim i trzecim roku życia oraz oczekiwaniach, jakim muszą one sprostać, przekraczając próg przedszkola;
-
o najważniejszych ustaleniach dotyczących wspomagania rozwoju umysłowego i kształtowania ważnych umiejętności; poznasz także krótką charakterystykę procesu uczenia się maluchów;
-
o kształtowaniu się dziecięcej ciekawości, gdyż od niej zaczyna się proces uczenia;
-
jak zorganizować zajęcia w grupach różnowiekowych;
-
o zależnościach pomiędzy wychowaniem zamierzonym i niezamierzonym, a także o tym, jak dzieci dowiadują się, co można, a czego nie można;
-
jakie są sprawdzone sposoby kształtowania dziecięcych kompetencji, aby proces uczenia się był zgodny z ich naturalnym rozwojem;
-
o co zadbać, aby dzieci bawiły się mądrze i długo;
-
o kształtowaniu czynności samoobsługowych z uwzględnieniem możliwości dzieci;
-
o sposobach rozwijania sprawności ruchowej oraz dbałości o zdrowie maluchów;
-
o wspomaganiu najmłodszych w skupianiu uwagi i organizowaniu aktywności, tak aby lepiej radzili sobie w każdej sytuacji;
-
o wspomaganiu w kształtowaniu umiejętności liczenia i rachowania – konkretne wskazówki oraz przykłady zadań i zabaw;
-
o sposobach wdrażania maluchów do słuchania muzyki, organizowania zabaw ruchowych przy muzyce, śpiewania piosenek i muzykowania;
-
o współdziałaniu starszych i młodszych dzieci w ćwiczeniach i zabawach prowadzonych w konwencji Metody Ruchu Rozwijającego – przykłady wspólnych zajęć;
-
o wspomaganiu w realizowaniu złożonych form działalności.