godz. 10.00 i 12.00
Na finał jubileuszowego roku, Cracovia Danza sięga po bajkę wg opowiadnia Charlesa Perrault! Tym razem Balet słynący z wykonywania tańców dawnych opowie barokowym tańcem historię Królewny, którą dosięgła klątwa złej wróżki.
A wszystko to do muzyki z epoki, pięknej i podziwianej. Premiera została zaplanowana na 4 i 5 grudnia w Filharmonii Krakowskiej. Zaś 25 stycznia bajka ponownie zostanie pokazana ale…na scenie Teatru Variete. Balet Cracovia Danza styczniowym spektaklem zainauguruje jedenasty rok jako krakowska miejska instytucja kultury.
Miejsce: Filharmonia Krakowska (ul. Zwierzyniecka)
Tak o spektaklu mówi Dariusz Brojek, choreograf „Śpiącej Królewny”:
„Śpiąca Królewna” jest marką rozpoznawalną na całym świecie. Jej nieśmiertelność na baletowych scenach zawdzięczamy genialnej muzyce Piotra Czajkowskiego i wspaniałej choreografii Mariusa Petipy. Należy jednak pamiętać, że kanwą do powstania libretta stała się baśń Charlesa Perrault umieszczona w zbiorze „Bajki Babci Gąski”. Pisarz ten podniósł literaturę dziecięcą do rangi sztuki, dając tym samym współczesnym twórcom nieograniczoną możliwość adaptowania tychże utworów na scenę.
W roku swego jubileuszu Balet Dworski Cracovia Danza postanowił sięgnąć po tytuł w oryginale brzmiący „La Belle au Bois Dormant” i stworzyć spektakl dla dzieci. Charles Perrault żył w epoce baroku. Fakt ten skłonił do osadzenia akcji w czasach autora, co wydaje się o tyle oryginalne, że wysublimowana muzyka i francuska technika tańca barokowego w idealny sposób oddają ducha czasów. W spektaklu będzie można usłyszeć wybór utworów Jeana Baptisty Lully i Jeana Pchilipa Rameau, wspaniałych kompozytorów tworzących zarówno muzykę dworską jak
i baletową. To właśnie Lully żyjący w czasach Charlesa Perrault wyniósł muzykę i taniec na wyżyny, dając tym samym podwaliny dla baletu klasycznego.
Choreografia spektaklu oparta na krokach z traktatów z epoki uzupełniona została o elementy współczesnych technik tańca. Zabieg ten pozwala nie tylko na tak pożądaną przez widzów historyczną poprawność, ale także na swobodną wypowiedź artystyczną. Nie zabraknie scen, w których królować będzie dostojny menuet i niepokojący kontredans, by zaraz potem zaskoczyć nas fantazyjnym tańcem z parasolkami czy przejażdżką karocą. Będzie, i dworsko, i baletowo, a wszystko we wspaniałych kostiumach Bożeny Pędziwiatr. Artystka inspirując się pełną elegancji i wytworności epoką baroku nie zapomniała o świecie baśniowości i dziecięcej wyobraźni. Wszystko uzupełnia prosta scenografia dająca przestrzeń dla tancerzy, w której kostiumy oddziałujące feerią barw same w sobie stanowić będą dekoracje.
Balet Dworski od wielu lat skupia tancerzy zawodowych, dla których taniec barokowy jest uzupełnieniem klasycznego wykształcenia, tym samym gwarantując wysoki poziom artystyczny. Spektakl dedykowany jest przede wszystkim dzieciom, ale uniwersalne wartości wyrażone w subtelny, wyrafinowany i dojrzały sposób pozwolą rozkoszować się każdemu, kto zdecyduje się na tą barokową podróż w czasie.
Agnieszka Malatyńska
Scenariusz: Dariusz Brojek, Krzysztof Antkowiak
Inscenizacja i choreografia: Dariusz Brojek
Asystent choreografa: Krzysztof Antkowiak
Kostiumy: Bożena Pędziwiatr
Występują: Romana Agnel, Marta Baranowska, Nikoleta Giankaki, Anna Karabela, Małgorzata Nabrzeska, Alicja Petrus, Krzysztof Antkowiak, Dariusz Brojek, Jan Fe
ko, Łukasz Szkiłądź, Filip Świeczkowski.
fot. Ilja van den Pavert