Warszawa

Nie słyszy, ale słucha
  • Zrozumienie i empatia pozwalają na skuteczną komunikację opartą na szacunku. Kiedy rozmawiasz z osobą niedosłyszącą, może się zdarzyć, że otrzymasz od niej odpowiedź zwrotną niespójną z Twoją wypowiedzią albo pytaniem. Nie reaguj śmiechem. Wytłumacz rozmówcy, co miałaś/eś na myśli, ale w inny sposób niż poprzednio.

 

A jeśli już się zaśmiejesz, podaj powód Twojej reakcji, żeby zapobiec uczuciu dyskomfortu i izolacji osoby, z którą rozmawiasz.

 

  • Język migowy jest innym językiem od werbalnego (mówionego i pisanego) języka polskiego. Niektóre osoby niesłyszące lub niedosłyszące mogą znać tylko język migowy, a jeśli język migowy jest ich pierwszym poznanym językiem, nie odczytają słów z ruchu Twoich ust – warto mieć to na uwadze.

 

  • Dobre światło sprzyja skutecznej komunikacji. Nie ustawiaj się plecami do okna, uniemożliwisz w ten sposób osobie niesłyszącej, niedosłyszącej czytanie z ruchu warg.
                                                                                                                                                                                                     

Przeczytaj również

Warto zobaczyć