2latka 3miesięcy i nie mówi
Witam Pani Profesor, Mój syn Jeremi ma 2 lata i 3 mies. Mówi zaledwie kilka słów: mama, tata, Adej (Andrzej - tata) Ela (to ja), baba, ciocia, pa-pa, lala, dzidzi (dziecko), kha (kot), tapu (ciastko, chleb), pucie (pić), kaka (kawa), brum-brum (auto), ciu-ciu (siu-siu), e-e (kupka), aaa (spać), nono (odkurzacz z tubisów i ten prawdziwy), cio to?, a to? i to w zasadzie tyle. Naśladuje kilka zwierząt. Rozumie dużo. Widzę, że bardzo, bardzo próbuje coś powiedzieć, wręcz zbudować zdanie, np. chce powiedzieć, że babcia pojechała do domu, mówi: "baba yyy yyy brum-brum yyy yyy yyy yyy ..." i tak jest z większością prób jego wypowiadania się, czyli mówi te słowa, które zna i "yyy yyy yyy...".
Jest bardzo pogodny, uwielbia muzykę, tańczy, próbuje śpiewać. Natomiast zauważyłam, że nie potrafi skupić się na tym co mu czytam, jakby go to nie interesowało. Staram się mu czytać już od dłuższego czasu, dobrych kilka miesięcy, ale też nie codziennie. Jak czytamy (zwykle przed snem) chce żeby mu podać inną książeczkę i ogląda ją, pyta mnie co jest na obrazkach: a to? a to? a to? Nie potrafi też (mam wrażenie) skupić się na czytanej bajce z CD np "bajki-grajki" tez tak jakby miał inne, ciekawsze zajęcie. Dostał 10 pkt. przy urodzeniu, ale wiem, że był chwilowy problem z tętnem (nie wiem na ile to był problem, ale zielone wody i fakt, że nie dano tacie przeciąć pępowiny tylko go na chwilę zabrano). Pewne umiejętności nabywał później później, jak: dobrze siedział w wieku ok 8 mies., chodził ok. 14 mies. Do ok. roku chodziliśmy przez kilka miesięcy na rehabilitację metodą Voity, ze względu na niewielką asymetrię. W dalszym ciągu nie potrafi (bądź nie chce) załatwiać się na nocniczku. Nie badaliśmy go jeszcze logopedycznie, bo wszędzie słyszymy: chłopcy mówią później, nie przejmować się, itd. Byliśmy jedynie na obserwacji w celu ustalenia, czy nie ma cech autystycznych, ale ponoć nie. Za to nie sprawdzaliśmy, czy nie ma problemów z językiem. Na bilansie dwulatka nasza pani pediatra powiedziała, żeby go trochę stymulować pisząc np. "ma" "ka" "ba" i prosić żeby powtórzył. Robiliśmy tak na początku i powtarzał jak "ma" jak widział napis "ma", ale też nie bardzo wykazywał ochotę tym zajęciem, więc trochę odeszło na dalszy plan. Bardzo proszę o poradę czy i jak go stymulować i czy powinniśmy udać się do poradni, bądź ew. gdzie?
Pytanie przysłała pani Elżbieta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Elżbieto,
to oczywisty przesąd, że chłopcy mogą później rozpocząć rozwój mowy. Im wcześniej ja opanują tym lepiej dla ich całego życia.
Zachęcam do podjęcia ćwiczeń wg programów:
• "Słucham i uczę się mówić" Elżbieta Wianecka (www.arson.pl) oraz
• "Kocham czytać" (www.we.pl).
Z opisu wynika, że chłopiec ma problem z odbiorem i przetwarzaniem języka. Może to być efekty niedotlenienia, albo innych czynników. W taki sposób zachowują się dzieci, które przetwarzają mowę w prawej półkuli mózgu. Są to dzieci oburęczne, leworęczne, posiadające leworęcznych rodziców lub dziadków.
Pisałam o tym w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna". Wówczas dzieci te nie chcą słuchać czytanych bajek, bo nie rozumieją tekstu.
Zachęcam do podjęcia stymulacji. Proszę napisać gdzie Pani mieszka, bym mogła kogoś polecić.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska