Dziecko dwujęzyczne
Dzień dobry, bardzo proszę o rade. Mieszkamy w Niemczech moja córeczką w czerwcu skończyła 3 latka bardzo ładnie mówi po polsku, od roku uczęszcza do przedszkola niemieckiego, tez nie ma problemów z porozumiewaniem się, a nauczycielki są pod wrażeniem, że moja córeczka robi spore postępy w języku i nie ma problemów z porozumiewaniem się, ale radzą żeby dziecko zaczęło uczęszczać do logopedy niemieckiego.
Czy to jest potrzebne? Czy to nie za szybko? Dodam ze w domu rozmawiamy tylko po polsku.
Bardzo proszę o poradę i z góry dziękuję.
Pytanie przesłała Pani Kasia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
właśnie wróciłam z Lyonu gdzie badałam (po raz trzeci) dzieci dwujęzyczne. Nie ma żadnego powodu, by dziecko chodziło do logopedy niemieckojęzycznego. Państwo stosujecie strategię miejsca (w domu język polski, w przedszkolu język niemiecki) i to pozwoli dziecku osiągnąć zrównoważoną dwujęzyczność. Namawiam (po badaniach prowadzonych w Szwajcarii) do rozpoczęcia wczesnej nauki czytania w języku polskim ("Kocham czytać" - www.we.pl). Dziewczynka rozwinie w pełni oba języki. Gdyby Córeczka miała kłopoty z głoskami polskimi sz, ż, c. dz, cz, dż, r - proszę zastosować program "Trudne głoski" - www.arson.pl, który przygotowałam dla dzieci dwujęzycznych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska