Dwujęzyczność a nauka czytania
Witam! Jestem mamą prawie trzyletniego chłopczyka. Nie mieszkamy w Polsce, jednak bardzo mi zależy na tym, aby moje dziecko potrafiło czytać i pisać w języku polskim. Koleżanka poleciła mi Pani metodę. Mojemu synkowi bardzo ta metoda odpowiada. Problem tkwi w tym, że w niedalekiej przyszłości będę musiała posłać dziecko do przedszkola i w związku z tym mam pytanie. Czy sytuacja taka nie zakłóci dalszej nauki czytania w języku polskim, skoro moje dziecko będzie miało dosyć intensywny kontakt z językiem angielskim? Już teraz można zauważyć problemy, gdy syn ogląda program anglojęzyczny, w którym uczy się dzieci wymowy literek w języku angielskim. On je wymawia po polsku, gdy tymczasem w telewizji postacie wymawiają po angielsku. Jak to wszystko pogodzić i nie spowodować, że dziecku będzie się wszystko mieszało? Czy może na jakiś czas zaprzestać nauki czytania w języku polskim i wrócić do tego później? Nie chcę zrobić dziecku krzywdy. Nadmienię jeszcze, że mieszkamy w Irlandii odkąd syn skończył 8 miesięcy i początkowo mąż mówił do syna po angielsku (za radą lokalnego pediatry), ale też po polsku, gdyż nie był w stanie ciągle używać języka angielskiego, czego wynikiem było mieszanie przez dziecko języków. W końcu trafiłam na pomocne artykuły, dzięki którym oboje z mężem mówimy do dziecka tylko w języku polskim. Efekty widać po kilku miesiącach. Dziecko zaczęło mówić właściwie tylko w języku polskim, chociaż zdarza mu się użyć określeń w języku angielskim, jednak zawsze jest potem poprawiany. Bardzo proszę o pomoc. Pozdrawiam serdecznie
Pytanie przysłała pani Magdalena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdaleno,
problem dwujęzyczności jest dla mnie niezwykle ważny. Napisałam książkę o ciemnych i jasnych stronach tej sytuacji. Pediatra, który każe polskiemu ojcu mówić do dziecka w obcym języku jest szalony! Dobrze, że Państwo sami zawróciliście z tej drogi. Synek nauczy się mówić po angielsku w przedszkolu i będzie mówił z prawidłowym akcentem.
Proszę na razie nie pozwolić dziecku oglądać angielskiego programu z literkami. Jeśli w przedszkolu zacznie się uczyć literować, wtedy trudno, będzie Pani korzystała z moich książeczek tylko w celu "opatrzenia się z polskimi sylabami" oraz, by zapoznać synka z nowym słownictwem.
Proszę nigdy nie zaprzestawać mówić po polsku. Synek po powrocie z przedszkola będzie się zwracał do Was po angielsku, ale proszę odpowiadać po polsku. Bez zwracania dziecku uwagi, ale konsekwentnie po polsku.
Życzę wielu radości
Jagoda Cieszyńska