2-latka bije swoją młodszą siostrę
Pani Profesor, moja córka ma teraz dwa lata ale od około roku szczypie inne dzieci po twarzy. Teraz gdy w domu pojawiła się jej siostra jej agresywna również w stosunku do niej. Córka jest dzieckiem bardzo samodzielnym, dużo mówi, zadaje pytania interesuje się światem, można z nią już konkretnie porozmawiać. I rozumiem ze agresja w stosunku do siostry jest wywołana zazdrością, ale nie wiem czemu bije tez inne dzieci. Mam czasem wrażenie, że ona lubi gdy ktoś płacze, bo po ataku na jakieś dziecko zaraz chce je przytulic i przeprosić. Nigdy tez nie ukrywa swojego złego zachowania wręcz przeciwnie zawsze przychodzi i mówi, że np. zbiła dziewczynkę i ta teraz płacze. czasem mam wrażenie, że traktuje to jako zabawę, bo jak już raz kogoś podrapie to później robi to cały czas.
Pytanie przesłała Pani Ewa

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Ewo,
Myślę, że to są zachowania związane z rozwojem społecznym. Warto aby komunikaty do córki nie były wyłącznie zakazujące, tylko sformułowane w sposób pozytywny. Komunikaty typu: nie bij, nie szczyp, nie szarp itp. są zakazujące ale nie wskazujące pożądanego zachowania. ale gdy będziemy mówić: ręce trzymamy przy sobie, ręce służą do: głaskania, zabawy, przytulania itp. to już pokazujemy alternatywę dla zachowań agresywnych. Może Pani zakupić książeczki dla małych dzieci o dobrych manierach, dzięki którym łatwiej będzie wytłumaczyć jak należy się zachowywać. Pani Ewo, sugeruję także, aby nauczyła się Pani wyciągać konsekwencje naturalne z niewłaściwego zachowania córki np. na placu zabaw. Np. gdy córka uderzy kogoś, automatycznie zostaje wyłączona z zabawy, przez np. posadzenie jej na ławce obok siebie (dosłownie na chwilę). Po "karze" oczywiście należy wyjaśnić córce dlaczego została wyłączona z zabawy, jak nie należy się zachowywać, a jak należy, jak czuje się ktoś poszkodowany, czy bicie jest miłe itp. (krótko, zwięźle i na temat). Proszę nie zapomnieć o przeprosinach. Jeśli jest to atak, bo ktoś zabrał córce zabawkę, to może Pani odzwierciedlić na głos zachowanie córki i nadać jemy znaczenie: np. widzę, że bijesz i wydaje mi się, że jesteś zła bo ktoś zabiera twoją zabawkę. Czasem taki komunikat wystarczy. Niemniej jednak nauka prawidłowych zachowań społecznych trwa latami, więc proszę o tym pamiętać i nie stawiać celów idealnych córce. Raczej stosować zasadę: do celu małymi kroczkami. A czy myślała Pani o tym, aby zapisać córkę do klubiku dla dzieci w którym jest doświadczona kadra i psycholog służący wsparciem? Z doświadczenia wiem, że takie miejsca sprzyjają nabywaniu umiejętności społecznych i są doskonałym wsparciem nie tylko dla rodziców ale dla dzieci przed rozpoczęciem przedszkola.
Dorota Kalinowska