Problem z 8-letnia córka
Witam, wychowuje córkę i mam nie mały problem już nawet chyba sama ze
sobą, bo już nie wiem jak sobie radzić. Moja córka jest ogólnie bardzo dobrym dzieckiem, choć tak pewnie stwierdzi każda mama największego urwisa. Problem polega na tym, że jest niezmiernie dokuczliwa do wszystkich wokół ją otaczających, mam na myśli rówieśników, mnie i wszystkich z grona rodziny potrafi naprawdę słowami wyrządzić nie jednemu krzywdę i to nie czynami, a słowami... Obserwuje jej zabawy na podwórku z innymi staram się nie wtrącać, ale zauważalne jest to ze nie chcą się z nią bawić, ponieważ jest zgryźliwa, dokuczliwa wręcz jest wredna, mściwa aż mi ciężko te słowa wydusić z siebie, bo to moje dziecko... Rozmawiałam już z nią, nie raz stosuje kary, ale nie ma ani odrobinę jakiejkolwiek poprawy. Po rozmowie z nią przeprosi, chociaż jej to bardzo ciężko przychodzi obiecuje poprawę i ja tez jej oferuje moja pomoc w tym, ale to nadal trwa. Czuje się czasami bezsilna i nie raz sama potrafię się popłakać, że tak ciężko jest mi dotrzeć do mojego dziecka. Ludzie, którzy otaczają nas twierdza, ze jestem naprawdę idealna matka, że mam nieziemską cierpliwość do tego co potrafi czasami zrobić moje dziecko innym. Zadaje sobie pytanie co ja źle zrobiłam, bo ja wciąż obwiniam siebie. Proszę o jakakolwiek rade, spróbuje już wszystkiego aby mogla normalnie funkcjonować i żyć w domu w spokoju i radości....
Pytanie przesłała Pani Iza

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Izo,
Przede wszystkim proszę się skonsultować z psychologiem. Warto wykonać badanie dziewczynki aby sprawdzić m.in. jej stan emocjonalny i strukturę osobowości. Zdarza się, iż zaburzenia takie jak np. depresja dziecięca czy zespół Aspergera powodują trudności w relacjach społecznych. Niemniej jednak bez dokładnego wywiadu i bez badania psychologicznego nie da się niczego zdiagnozować. To co mogę Pani polecić, oprócz konsultacji psychologicznej, to zapisanie córki na zajęcia grupowe, rozwijające kompetencje społeczne oraz sięgnięcie po opowiadania terapeutyczne (sugeruję Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne lub Jedność), które dotykają obszaru agresji i trudności w kontaktach z drugim człowiekiem.
Pani Izo, proszę pamiętać, że nie tylko rodzice są powodem trudnych zachowań dzieci. Czasem niepowodzenia w szkole czy kłopoty z przyjaciółmi powodują napięcie, z którym dziecku trudno sobie poradzić. Napięcie narasta i jak kula śniegowa w miarę upływu czasu powiększa się siejąc większe zniszczenia. Dlatego, jeśli próbowała już Pani i prośbą i groźbą to przyszedł czas na kontakt z psychologiem. Jest duża szansa, że osobie "obcej" łatwiej będzie nawiązać kontakt z córką i zapoczątkować zmiany na plus.
Pozdrawiam i trzymam kciuki
Dorota Kalinowska