Budzenie nocne u 2-latka
Witam, mój 2letni syn czasem budzi się między 2:00, a 4:00 rano i nie chce iść spać. Domaga się włączenia bajki, a po jakiejś godzinie próbuje mnie ściągnąć z łóżka lub po mnie skacze. Jak nie chcę zrobić tego czego on chce, wtedy płacze bardzo głośno. Dodam, że nie mówi i to też mnie martwi. Zasypia ok 7:00 na godzinę lub dwie. Jak skończył 12mcy przestał spać w dzień. Taka sytuacja powtarza się przez kilka dni (3-5) potem wraca wszystko do normy i za jakiś czas wraca nocne wstawanie. Jest to dość uciążliwe i nie wiem co dalej robić. Proszę o jakąś radę. Mam też starszego syna 4,5 roku z nim takich problemów nie było, też przestał spać w dzień jak miał 12mcy, ale nie wybudzał się w nocy.
Pytanie przesłała Pani Ela

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Elu,
Trudno mi jednoznacznie stwierdzić czym powodowane jest nocne budzenie syna. Myślę, że w pierwszej kolejności warto zastanowić się nad tym, jak wyglądają wieczorne rytuały, o której syn chodzi spać i czy dzieje się coś niepokojącego dziecko. Może jest zbyt ciepło, lub zbyt zimno, może zbyt sucho w pomieszczeniu. Z Pani maila rozumiem, że zdarzają się sytuacje gdy ulega Pani zachciankom dziecka i włącza mu bajki. Jeśli tak to proszę z tego zrezygnować. Takie zachowanie powoduje, że czas w nocy kojarzony jest z atrakcjami i tym sposobem dziecko nabywa nieprawidłowych nawyków. Należy zadbać, aby noc była czasem odpoczynku, aby kojarzona była z ciszą i spokojem. Proszę dziecku nie ulegać, syn płacze - ale jak inaczej ma okazać swoje niezadowolenie? Zwłaszcza, że jeszcze nie mówi. Proponuję aby przeczytała Pani jedną z wielu dostępnych książek na rynku dotyczących spania dzieci (np. Każde dziecko może nauczyć się samo spać). Być może lektura pomoże Pani rozwiązać trudność.
Jeśli natomiast niepokoi Panią to, że syn nie mówi sugeruję konsultację logopedyczną.
W razie gdyby trudności utrzymywały się proszę skonsultować się z pediatrą. Jeśli pediatra wykluczy podłoże medyczne sugeruję konsultację z psychologiem, aby wykonać pełną diagnozę problemu.
Pozdrawiam
Dorota Kalinowska