Budzenie się w nocy - histeria
Witam, jestem mamą prawie 2-letniego Bartka. 3 tygodnie temu odzwyczajaliśmy go od smoczka i to się prawie udało. Piszę "prawie", bo synek nie szuka już smoczka, nie dopomina się (używał go jedynie do snu), ale niestety zaczął się budzić w środku nocy z płaczem i krzykiem. Podczas takiego budzenia strasznie krzyczy, że chce na ręce, ale kiedy się do niego zbliżam - próbuje mnie uderzyć lub kopnąć. To przypomina histerię i zupełnie nie wiem, jak mam reagować. Gdy się trochę wybudzi lub wypłacze - wtedy dopiero pomaga zagadanie, pokazanie zabawek i się uspokaja. W ciągu dnia, zwłaszcza, gdy jest zmęczony, zdarzają mu się napady złości i próby postawienia na swoim - wtedy krzyczy, próbuje bić i rzuca zabawki. Staram się nie reagować i nie ustępować. Ale takie zachowanie nasiliło się od trzech tygodni i szczerze mówiąc nie wiem, jak mam postępować. Dziecko zasypia w swoim pokoju (wcześniej często spało z nami), ale niestety najczęściej bujane na rękach, choć czasem po prostu kładzie się w łóżeczku i zasypia. Kupiłam mu poduszeczkę, ma swojego pluszaka, ale nie zawsze chce z nim spać. Bardzo proszę o radę. Mam jeszcze starszego syna, który właśnie poszedł do szkoły. Ma zupełnie inny charakter, więc ich nie porównuję. Też kiedyś się budził w nocy, ale bez takich histerii. W razie potrzeby służę dodatkowymi informacjami.
Pytanie przysłała pani Marta

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
Z przedstawionych przez Panią informacji wnioskuję, że Pani syn przeżywa
typowe dla jego wieku rozwojowego zachowania. Dziecko szybko popada w
frustracje, z którą nie potrafi sobie jeszcze radzić. Często neguje i złości
się. Problemy ze snem mogą wynikać z kilku przyczyn, a odebranie smoka mogło być jedynie bodźcem do wybuchu. Z maila wnioskuję, że dziecko jednak potrafi uspokoić się i ponownie zasnąć bez smoka. W związku z tym przyczyn tego zachowania szukałabym gdzie indziej. Być może Pani dziecko śpi zbyt długo w ciągu dnia, być może śnią mu się jakieś koszmary, być może boi się
ciemności. Zastanawiam się również jak wygląda usypianie dziecka. Jeśli
zasypia w towarzystwie bliskiej osoby dorosłej, noszone na rękach, bujane
itp. to brak tych elementów w momencie wybudzenia może również być powodem do wybuchu histerii. Pani dziecko najwyraźniej również nie jest zadowolone z powodu odebrania smoczka i tego typu zadowolenie niestety również jest rzeczą naturalną. Chłopiec potrzebuje czasu by nauczyć się rozładowywać napięcie, uspokajać się w innych niż dotychczas sposób. Może mu Pani w tym pomóc bawiąc się w oddychanie, czytając bajeczki na dobranoc, które zawierają elementy relaksacyjne itp.
Zalecam:
- upewnienie się, czy dziecko ma odpowiednią liczbę godzin snu (czy nie jest
go za dużo, czy np. drzemka nie jest zbyt długa)
- wprowadzenie stałej godziny snu
- wietrzenie pokoju przed snem
- pozostawienie lampki nocnej na noc
- usypianie dziecka w jego łóżeczku i przyzwyczajanie do nauki samodzielnego
zasypiania (jeśli uzna to Pani za ciekawe, zapraszam na warsztat "jak
nauczyć dziecko samodzielnie zasypiać")
- wprowadzenie jakiegoś rytuału przed snem, który będzie zwiastował noc i
konieczność położenia się spać
Proszę również pamiętać, że nie każde dziecko lubi spać z maskotką. Dobrze, że ją ma - ale proszę pozwolić dziecku samodzielnie zadecydować czy chce z
nią spać. W przypadku ataku histerii proszę podejść do dziecka, ale nic do
niego nie mówić, jeśli będzie to możliwe proszę go lekko pogłaskać, zanucić
jakąś kołysankę. Odradzam branie na ręce, chodzenie po pokoju, pokazywanie
zabawek w ten sposób dziecko zupełnie wybudza się ze snu i w momencie, kiedy
organizm jest gotowy do działania, dziecko zmuszane jest do ponownego
zaśnięcia. To może okazać się zbyt trudne. Dlatego proszę podjeść do dziecka
i poczekać przy nim aż się uspokoi. Przytłumione światło, brak uwagi, że
strony matki (wspólne oglądanie zabawek); brak możliwości rozmowy sprawi, że
dziecko ponownie zaśnie.
Życzę powodzenia i cierpliwości.
Marta Żysko - Pałuba
psycholog