Budzenie nocne u dzieci
Witam, Jestem mamą 16 miesięcznych bliźniąt- chłopca i dziewczynki. Od 2 tygodni synek budzi się, co noc i głośno domaga się wyjęcia go z łóżeczka. Czyni to bardzo głośno, więc budzi siostrzyczkę, która również nie chce już dalej spać. Próbowaliśmy już chyba wszystkiego: pojenie, karmienie, głaskanie, tulenie synka. Ignorowanie jego krzyków nie przychodzi nam łatwo, lecz również próbowaliśmy. Niestety może on bardzo długo i bardzo głośno krzyczeć (to nie jest płacz). Jest wyraźnie rozbudzony, nie płacze, raczej nic go nie boli, po prostu chce się bawić i biegać po całym domu. Po około 2 godzinach zasypia w łóżeczku, ale w mojej obecności. Wieczorem i w dzień zasypia sam, bez naszej pomocy. W nocy dzieci mają zapaloną łagodną lampkę, ponieważ córeczka boi się ciemności. Do niedawna nie było żadnych problemów ze snem. Dzieci śpią same w swoich łóżeczkach całą noc już od skończenia 1 miesiąca życia. Budzą się rano pogodne i wesołe. Rytm dnia jest bardzo rutynowy i ostatnio nic się nie zmieniło w naszej codzienności. Bardzo proszę o radę, jak postępować z synkiem, gdy się przebudzi w nocy, tak aby udało mu się zasnąć z powrotem możliwie szybko i nie budząc siostry. Pozdrawiam, Mama Bliźniaków.
Pytanie przysłała pani Justyna

Dorota Kalinowska - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Dorota Kalinowska
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Justyno,
W Pani mailu zabrakło dla mnie informacji jak wyglądają drzemki w dzień: ile ich jest i jak długo trwają. Z Pani opisu można przypuszczać, iż dziecko nie cierpi na lęki nocne, na chorobę, bóle itp. Może wysypia się w ciągu dnia, dlatego też nie potrzebuje snu w nocy (pisze Pani, że dziecko nie płacze tylko chce się bawić, dziecko senne wybudzone w nocy jest dość marudne). Pani Justyno, uprzejmie proszę opisać mi jak wygląda spanie w dzień abym mogła coś poradzić.
Może Pani także skonsultować przypadek z psychologiem dziecięcym w Pani miejscu zamieszkania bądź też poczytać o spaniu dzieci w poradnikach dla rodziców.
Pozdrawiam i czekam na szczegółowe informacje
Dorota Kalinowska