Dziecko dwujęzyczne
Moja córka ma 4 lata. W domu mówi się w 2 językach polskim i rosyjskim. Chodzi do przedszkola. Ciągle nie wymawia k,g,r. Lekarz zastanawia się czy nie jest opóźnione w rozwoju mowy i posyła nas do logopedy. Bardzo dużo czytamy i rozmawiamy z dzieckiem i do tej pory nie martwiliśmy się zbytnio tłumacząc sobie, że to normalne gdy dziecko słyszy 2 języki jednocześnie, że zaczyna mówić i wymawiać pewne dźwięki później.
Pytanie przesłał Pan Ryszard

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Drogi Panie Ryszardzie,
brak wymowy głosek "k" "g" "r" nie jest niepokojący u czterolatka. Oczywiście dwujęzyczność nieco zwalnia tempo uczenia się obu systemów językowych. Proszę konsekwentnie mówić w obu językach (to znaczy każdy rodzic w swoim). Jeśli Córeczka mówi głoskę "l" zamiast "r" to jest to naturalne, jeśli zstępuję głoskę
głoską "j" - to jest to zjawisko charakterystyczne dla trzylatków.
Wtedy warto zastosować ćwiczenia (wymawianie sylab AL OL UL EL YL), głoskę "r" pomaga także wywołać program "Słucham i uczę się mówić - Trudne głoski" - www.arson.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska