Chuligański wybryk 12-latka z Zespołem Aspergera
Witam,
Bardzo proszę o radę - mój 12-letni syn wybił szybę w samochodzie (po prostu wziął kamień i rzucił), a pytany dlaczego to zrobił, najpierw odpowiedział, że nie podobał mu się ten samochód, później, że dlatego, że nie miał co robić. Kiedy trochę ochłonął, powiedział, że po prostu nie wie dlaczego to zrobił. Bardzo długo z nim rozmawialiśmy na ten temat. Wydaje mi się, że zaczyna docierać do niego, co tak naprawdę zrobił i że sytuacja jest poważna, ale żyję teraz w ciągłym strachu, bo nie wiem, co się jeszcze może wydarzyć. Syn dostał karę w postaci zakazu korzystania z komputera i musiał oddać wszystkie swoje oszczędności (na naprawę szyby), ale nie wiem, czy to wystarczy, aby odczuł konsekwencje tego czynu.
Pytanie przesłała Pani ANETA

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry Pani Aneto,
Czytając Pani list każda mama bez trudu domyśli się, jakie niepokoje roją się teraz w Pani głowie. Moim zdaniem na tę niełatwą sytuację zareagowali Państwo doskonale - zarówno rozmawiając z synem wiele na ten temat, jak i stosując sprawiedliwą i adekwatną do czynu karę. Oczywiście nikt nie nie jest w stanie zagwarantować Państwu, że podobna sytuacja nigdy nie będzie już miała miejsca, myślę jednak, że zrobili Państwo wszystko co mogą i powinni zrobić rodzice, by zapobiec takim wydarzeniom w przyszłości. Na marginesie chciałam dodać, że zapewne słusznie spodziewa się Pani, iż nadchodzi niełatwy okres w rozwoju syna - codzienne problemy wynikające z zespołu Aspergera nieuchronnie połączą się z trudnościami wieku adolescencji.
Mój "pedagogiczny nos" mówi mi jednak wyraźnie, że napisała do mnie troskliwa, mądra i uważna mama; nie mam cienia wątpliwości, że znakomicie sobie Pani da radę z każdą burzą.
Co do szukania motywów opisanej przez Panią sytuacji - dzieciom trudno jest zwerbalizować przyczyny, on naprawdę może tego nie wiedzieć i wymyślać je post factum, szukać powodów w swojej głowie. O wiele łatwiej pojąć mu skutek czynu. To zachowanie mógł wywołać zupełnie irracjonalny impuls, chwilowy lęk, nadmierny hałas itp. (nie wiem, może występują u syna jakieś problemy z integracją sensoryczną, co częste przy ZA). Szukałabym powodów w takich kierunkach, gdyż z tonu Pani listu wnioskuję, że syn nie jest dzieckiem agresywnym i wydarzenie miało charakter incydentalny. Nie demonizujmy więc tego co się stało. Kary nie należy zwiększać, jest sprawiedliwa. Proszę pamiętać też o ważnej zasadzie, że za jedno przewinienie należy się jedna kara. Została wymierzona i na tym należy sprawę zamknąć. Proszę unikać ciągłego mówienia na ten temat. Zapomnieć oczywiście nie można, ale nie ma też co zadręczać siebie i syna.
Nie chcę udzielać Pani żadnej innej porady, moim zdaniem nie potrzebuje jej Pani. Moją rolą jest jedynie uspokojenie Pani wątpliwości- świetnie sobie Pani radzi! Kłopoty - choć miejmy nadzieję, że już nie tak spektakularne - pojawią się na pewno, jak u każdego dziecka. Proszę jednak ufać sobie i wierzyć w swojego syna - on nie jest tylko wypadkową zespołu Aspergera, wieku dojrzewania i swoich osobistych cech. Jego zachowanie to w bardzo dużym stopniu konsekwencja Państwa mądrego sposobu wychowania.
Na pewno dacie sobie radę!
Gratulacje i powodzenia!
Serdecznie pozdrawiam!
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk
Gdyby pojawił się podobny kłopot - choć bardzo Pani życzę, by ten okazał się jedynym - proszę konsekwentnie kontynuować obraną linię.
Gratuluję i życzę powodzenia