2-latek nerwowy i płaczliwy
Witam,
o synka staraliśmy się 10 miesięcy, ciąża była wysokiego ryzyka, od 6 tygodnia na heparynie i aspirynie. Do tego doszło jeszcze moje nadciśnienie, więc i leki od ciśnienia... Miałam CC w 37 tyg., bo mały się nie obrócił. Od początku ciężko mu szło. Najpierw nie mógł podnieść głowy, później nie wodził wzrokiem za przedmiotami i non stop płacz... Później obawa o jego słuch, bo nie reagował na swoje imię i miałam wrażenie, że albo mnie nie słyszy, albo nie rozumie, co do niego mówię. Byłam z nim na kilku spotkaniach z psychologiem dziecięcym i niby nic złego nie widział... Ja mam cały czas obawy... Mały nie je sam i mało mówi, tzn. "po swojemu" to mu się buzia nie zamyka, ale ciężko go zrozumieć. Dużo czytam i widzę, że ma dużo objawów autystyka... Na stałe mieszkamy w UK. Tutaj na lekarza się czeka nawet do roku, a ja się boję o swoje dziecko... Mam też wrażenie, że on nie wie, kiedy ma potrzebę na toaletę, a znam wielu jego rówieśników, którzy już zaczynają swoją przygodę z toaleta uskuteczniać... Nie wiem, co mam robić... Nie słucha się w ogóle, nic do niego nie dociera, a ja coraz bardzie się boję, że moje dziecko nigdy się nie zmieni.
Magda

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry, Pani Magdo,
Pani wywiad ciążowy i okołoporodowy to wystarczające przesłanki, by objąć małego wczesną diagnozą rozwoju. Wizyty u psychologa są jak najbardziej potrzebne, ale najpierw trzeba bezwzględnie rozpoznać sytuację ze wzrokiem i słuchem oraz wykluczyć ewentualne uszkodzenia w tych obszarach. Bez tego nie sposób ustawić dalszej pracy.
Diagnoza rozwoju tak małego dziecka powinna być przeprowadzona przez zespół specjalistów z wielu dziedzin (fizjoterapeuta, lekarz, pedagog specjalny, psycholog, neurologopeda), sam psycholog nie wystarczy. Trudno mi powiedzieć, jak to funkcjonuje w miejscu, gdzie Pani obecnie mieszka, ale jeśli tak dużo objawów Panią niepokoi, proszę dołożyć starań, by uzyskać rzetelną ocenę poziomu rozwoju synka i jeśli będzie taka potrzeba doprowadzić do objęcia Państwa opieką zespołu wczesnej interwencji. Nie należy z tym zwlekać. U tak małych dzieci, każdy miesiąc ma duże znaczenie dla rozwoju.
Serdecznie życzę powodzenia
Agnieszka Sokołowska