20-miesięczny chłopczyk mało mówi oraz nie wymawia "k"
Witam, Pani Profesor,
nasz synek ma 20 miesięcy i rozwija się prawidłowo, gaworzył (ale nie pamiętam czy mówił "k"). Obecnie nie mówi "k", zastanawiam się też, czy mówi "g", ale wydaje mi się, że czasami powie mu się niechcący coś takiego jak "gęba" (nie wiem na co tak mówi) więc chyba tę głoskę wymawia. Piszę "niechcący" ponieważ syn bardzo lubi zabawę w gadanie, tzn. wymyśla sobie jakieś zbitki głosek, sylab i je wymawia, są to np. gęba, timba, timbua, sieciesz, ziesz, zieciesz, itp. Mówi niewiele chyba słów jak na jego wiek: mama, tata, baba, dziadziuSZ, jesz (na jeża), misz (miś), dzisz (dziś), ja, tu, mama tu, Jaśsz (Jaś), bam, bim bam bom, a a (szczeka), łaaauuu (miałczy), uuuuuu (muczy), e e e e e (owieczka) itp. Jak mówi że chce siusiu to mówi coś pomiędzy "m" a "h" ale jakoś tak gardłem, jakby wydychał powietrze przez nos (bo nie otwiera przy tym buzi) ale trzeba użyć gardło do tego. Bardzo dużo używa gestów, jak ma jakiś gest na coś, to w ogóle nie próbuje tego powiedzieć. Motorycznie rozwija się prawidłowo, mieści się w widełkach wiekowych kiedy dziecko powinno zacząć coś robić. Jest ruchliwy, bardzo posłuszny, potrafi sprzątać po zabawie, odnieść coś na miejsce lub oddać. Rozumie "nie wolno", "chodź tutaj" itp. i się tego słucha, bardzo rzadko miewa napady złości, prawie nigdy. Nie cierpi za to jak się mu czyta książeczki - woli je oglądać i ja mam nazywać przedmioty, nawet szczegóły, sama czasem nie wiem jak się jakiś szczegół nazywa. Zawsze miałam plan żeby dużo dziecku czytać - niestety jemu nie mam jak, denerwuje się od razu. Czy synek jak na swój wiek, wymaga konsultacji logopedycznej?
Dziękuję za pomoc i pozdrawiam
Pytanie przesłała Pani Karolina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino,
zachęcam do skorzystania z programu słucham i uczę się mówić "Sylaby i rzeczowniki" (www.arson.pl) Proszę pamiętać, że synek musi słuchać w słuchawkach!!! Inaczej program nie przynosi efektów. Właśnie wczoraj wróciłam ze Szwajcarii gdzie sprawdzałam mój program stymulacji mowy u polskich dzieci dwujęzycznych. Działa cudownie, wyciągałam tylko książeczki "Kocham czytać" a dzieci powtarzały bez nakłaniania ich do tego, radzę spróbować.
1. Wczesna nauka czytania - książeczki „Kocham czytać” (www.we.pl) - 15 minut dziennie) - dziecko powtarza, potem wskazuje odpowiednie sylaby,
w ostatecznym efekcie samodzielnie odczytuje.
O metodzie można przeczytać w artykule na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl , w zakładce "Do pobrania"
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska