Zaburzenia zachowania i emocji u 7-latka
Janek jest najmłodszy z trójki rodzeństwa (20 lat i 16lat) ma 7 lat. Zachowuje się jak czterolatek. Większość działań samoobsługowych jest wymuszana. W szkole ma jednego kolegę, którego naśladuje we wszystkim. W zabawie chowa się za jakieś inne dziecko. Na pytana najczęściej odpowiada -"nie wiem". W samodzielnym działaniu wymaga ciągłego potwierdzenia i akceptacji słuszności jego decyzji. Na sytuacje trudne reaguje agresją i\lub krzykiem. Nie znosi dotyku, przytulania, nawet mamy. Proszę mi poradzić jak mam dalej postępować? Czy to już czas, aby zgłosić się z Jaśkiem na terapię?
Pytanie przesłała Pani Małgorzata

Anna Leszczyńska - Psycholog dziecięcy, terapeuta
Anna Leszczyńska
Psycholog dziecięcy, terapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Małgorzato,
Z przesłanego przez Panią opisu Jasia, rozumiem, że jest Pani jego nauczycielką. Z pewnością, konieczne jest przekazanie swoich obserwacji na temat zachowania chłopca rodzicom i zasugerowanie im konsultacji z psychologiem dziecięcym. Przed podjęciem jakiejkolwiek pracy terapeutycznej z chłopcem, powinna zostać dokonana diagnoza psychologiczna na podstawie obserwacji dziecka, badania jego rozwoju psychoruchowego oraz wywiadu z rodzicami na temat okresu wczesnego dzieciństwa i sytuacji rodzinnej. Opisane przez Panią trudności w zachowaniu Jasia wskazują, że chłopiec nie osiągnął gotowości szkolnej w zakresie rozwoju społecznego i emocjonalnego. Brak podjęcia interwencji, może skutkować narastaniem problemów Jasia, alienacją w grupie i spadkiem motywacji do podejmowania zadań.
Pozdrawiam serdecznie,
Anna Leszczyńska