3-letni chłopiec z niedosłuchem
Witam !!!
Mój syn Adaś ma 3 latka, nie mówi, używa jedynie kilku słów o jednakowym brzmieniu, np. na jedzenie, picie, zwracanie się do mamy czy taty mówi dada, dadam, daj, am. Jedyne słowo, które wypowiada bez problemu to "nie". Adaś urodził się z niską wagą urodzeniową 2250 w 38 tyg. ciąży. dostał 10 pkt. Badania przesiewowe słuchu w szpitalu wykazały kontrolę. W tej chwili dziecko ma stwierdzony niedosłuch nerwowo-zmysłowy w stopniu umiarkowanym. Od 9 m-ca życia nosi aparaciki. Wszystko rozumie, co do niego mówimy i co go prosimy. Ma jednak problemy z rozumieniem złożonych poleceń. Jesteśmy pod opieką poradni psychologiczno-pedagogicznej. Adaś ma zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju (pedagog, logopeda, zajęcia z integracji sensorycznej) i rehabilitantkę z fundacji "Dźwięki marzeń". Dodam również, że dziecko w 10 dobie po urodzeniu zachorowało na bakteryjne zapalenie opon mózgowych. Był rehabilitowany ruchowo z powodu wzmożonego napięcia mięśniowego. Nie raczkował, zaczął chodzić ok 15 m-ca życia. Adaś ma kilka zachowań, które można utożsamiać z autyzmem (trzepotanie rączkami w chwilach podniecenia emocjonalnego, brak mowy, małe zainteresowanie rówieśnikami, nie zgłasza potrzeb fizjologicznych). Psycholog i pedagog z poradni twierdzą, że na razie nie można konkretnie postawić diagnozy, ponieważ podobne zachowania wykazują dzieci z niedosłuchem i opóźnieniem rozwojowym. Polecają na razie obserwację dziecka i terapię. Mam wobec tego pytanie do Pani profesor – czy seria "Słucham i uczę się mówić" sylaby i rzeczowniki jest dobra dla Adasia? Jeżeli tak to w jaki sposób dziecko ma słuchać płyt przez słuchawki skoro nosi aparaty?
Proszę również o kilka słów, co Pani sądzi o rozwoju dziecka i skąd opóźnienia w rozwoju mowy.
Dziękuję i bardzo proszę o odpowiedź, bądź kontakt e-mailowy. Nie ukrywam, że byłabym skłonna do wizyty w Krakowie u Pani profesor w celu zdiagnozowania synka i dalszych wskazówek !!!
Pytanie przesłała Pani Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
Pani moderatorka poda Pani mój prywatny adres mailowy. Najbliższe terminy diagnoz - połowa października. Mam doświadczenie 30 lat pracy z dziećmi z zaburzeniami słuchu i NIGDY nie widziałam u tych dzieci trzepotania rączkami, i innych zaburzeń o typie autystycznym. Proszę skorzystać z programu "Słucham i uczę się mówić" – zdejmując dziecku aparaty i nakładając słuchawki. Konieczne są także inne ćwiczenia rozwojowe. Ważne, by dziecko wybrało dominującą rękę. Nie wiem czy synek jest oburęczny, ale na wszelki wypadek przesyłam te informację. O skutkach oburęczności można przeczytać na www.konferencje-logopedyczne.pl w zakładce "Do pobrania" jest mój artykuł na ten temat.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska