Seria Kocham czytać
Pani Profesor! Zainteresowała mnie seria książeczek Pani autorstwa. Zakupiłam pół roku temu pakiet z myślą o moim prawie 3-letnim synku. Na początku "zachłysnął" się pięknymi ilustracjami oraz moimi opowieściami dotyczącymi określonej sytuacji. Niestety od jakiegoś czasu w ogóle nie interesuje się tymi książeczkami, nie chce wcale ich oglądać. Proszę mi podpowiedzieć, jak go zachęcić i co zrobić w tej sytuacji? Nadmienię również, że nie potrafi jeszcze wymienić wielu głosek (l, n, słabo f, w zamiast s, z, c, dz jest ś, ż, ć, dź), jest wiele agramatyzmów i uproszczeń w jego mowie. Dziękuję.
Pytanie przysłała pani Dorota

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Doroto,
trzyletnie dziecko powinno już wymawiać głoskę n i l, oraz f i w. Liczne agramatyzmy w języku mają wpływ na rozwój myślenia dziecka. Podczas oglądania ilustracji w książeczkach proszę czytać sylaby jako pacynka, kukiełka, zwierzątko i prowokować dziecko do powtórzeń z użyciem innej zabawki. Nauka mowy i czytania małych dzieci musi odbywać się w formie zabawy, tak by była dla wszystkich przyjemnym kontaktem. NIE WOLNO MÓWIĆ - POWTÓRZ, trzeba upewniać dziecko, że uczy się czytać, mówimy więc - PRZECZYTAJ! I chwalimy każdą próbę. Proszę także rozpocząć ćwiczenia sprawności ręki: malowanie grubym pędzlem, zabawa ciastoliną, rysowanie grubymi, tłustymi kredkami. Z rozwoju mowy Synka wnioskuję, że nie wybrał jeszcze dominującej ręki, a to niekorzystne. Ważne są też zabawy ruchowe, bo sprawność motoryczna jest podstawą rozwoju artykulacji.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska