3-latek
Witam,
mój synek skończył 3 latka. Słabo mówi. Mówi tylko: mama, tata, baba, ja lub je i to wszystko. Czy mam się niepokoić? Wykonuje niektóre moje polecenia, jak mu powiem: "przynieś coś z pokoju" lub "przynieść z kuchni szklankę", to przyniesie. Ja choruję na mózgowe porażenie dziecięce, czy to ma z tym coś wspólnego? Nie wiem już co myśleć, martwię się bardzo.
Daria

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
to prawda, że tak mały zasób słów u trzylatka to niepokojący objaw. Powinna Pani pójść do logopedy lub - jeszcze lepiej - do neurologopedy. Jeżeli diagnoza potwierdzi, że to jedynie opóźnienie w rozwoju mowy, to przy wdrożeniu codziennych ćwiczeń postęp w rozwoju mowy powinien nastąpić.
Natomiast jeśli chodzi o Pani drugie pytanie - nie, nie ma bezpośredniego związku między Pani chorobą a niemówieniem u synka, to nie jest w takich przypadkach kwestia dziedziczności. Jeżeli związek istnieje to może dotyczyć rodzaju i częstości aktywności i komunikatów kierowanych do dziecka. Jeżeli - z powodu Pani choroby - było ich za mało to tą drogą mogło dojść do opóźnienia. Ale wcale tak nie musi być. Proszę się nie niepokoić nadmiernie. Profesjonalne badania logopedyczne pomogą Pani i synkowi uporać się z tym kłopotem.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska