Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Rozwój mowy

Witam,

jestem mamą 29-miesięcznego chłopca i nurtuje mnie kwestia dialogu pomiędzy nim, a mną. Nie mogę bowiem doszukać się informacji w jakim wieku dziecko powinno zacząć nawiązywać bardziej skomplikowany dialog. Czy są wyznaczone ku temu jakieś normy? Moje dziecko do ukończenia 2 lat mówiło 30-50 słów. Po ukończeniu drugiego roku życia zaczęło natychmiast tworzyć zdania, z biegiem czasu składające się z coraz większej ilości słów. Syn odpowiada na pytania typu gdzie?, co to?, kto to?, jaki? itp., natomiast nie potrafi mi odpowiedzieć na bardziej skomplikowane pytania, np. "Co robiłeś dzisiaj w żłobku?" lub "Jakie macie zabawki w żłobku?". Czy mam w jakiś sposób stymulować rozwój dialogu, czy po prostu z nim rozmawiać i obserwować rozwój? I w jakim wieku dzieci przeciętnie zaczynają prowadzić bardziej rozbudowane dialogi? Dodam, że czytamy z synkiem dużo książeczek oraz bawimy się w zabawy manualne. Bajki jednak też ogląda, choć staram się ograniczać i selekcjonować według wartości. Z góry dziękuję za odpowiedź i serdecznie pozdrawiam.

Sandra
mgr Katarzyna Biernacka - Logopeda, filolog polski

mgr Katarzyna Biernacka

Logopeda, filolog polski

Odpowiedź:

Szanowna Pani Sandro,

 

opowiadanie o tym co działo się w żłobku/przedszkolu wymaga od dziecka zdolności narracji, która pojawia się dopiero w wieku przedszkolnym. Narracja jest silnie związana zarówno z językiem, pamięcią, jak i umiejętnościami lewopółkulowymi, gdyż wymaga językowego odtworzenia sekwencji zdarzeń. Aby ułatwić dziecku opowiadanie o różnych zdarzeniach, polecam prowadzenie dziennika wydarzeń. Jest to rodzaj pamiętnika tworzonego wspólnie przez rodzica i dziecko, w którym każdego dnia zapisujemy ważne wydarzenia z życia dziecka (np. urodziny, wyjście do kina, do teatru, do zoo) oraz codzienne sytuacje (np. zakupy, pieczenie ciasta, spacer, wizyta na placu zabaw). Wpisy opatrujemy prostym rysunkami, zdjęciami, zasuszonymi listkami lub kwiatkami, pocztówkami, biletami wstępu, rachunkami za zakupy, czy papierkami po cukierkach. Takie uwiecznianie różnych sytuacji w dzienniku umożliwia dziecku powracanie do minionych zdarzeń i przeżyć oraz opowiadanie o nich innym, ćwiczy użycie czasu przeszłego oraz rozumienie relacji czasowych. Można także poprosić Panią w żłobku, aby narysowała w dzienniku jakieś wydarzenie, które miało miejsce danego dnia, a potem w domu wspólnie z Synkiem próbować o tym opowiadać. O dzienniku wydarzeń pisze dr Elżbieta Ławczys na blogu www.dwujezycznosc.blogspot.com.

 

Podczas oglądania i czytania bajek należy sprawdzać rozumienie ich treści poprzez zadawanie pytań dziecku.

 

Więcej informacji na temat rozwoju mowy dziecka znajdzie Pani w książce J. Cieszyńskiej i M. Korendo „Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6. roku życia”. Tam też znajdzie Pani przykłady ćwiczeń ogólnorozwojowych, w tym ćwiczeń pamięci oraz ćwiczeń lewopółkulowych.

 

Pozdrawiam

Katarzyna Gruca

Zobacz inne porady w tematyce: rozwój mowy

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć