7-letni syn nie pozwala rodzicom spać razem - co robić?
Witam serdecznie,
mamy z mężem ogromny problem, ponieważ nasz 7-letni syn zabrania nam ze sobą sypiać. Złości się również jak się przytulamy.
Potrafi się nawet rozpłakać w złości. Syn jest dzieckiem wrażliwym i niestety tym się też cały czas zasłania. Od zawsze mieliśmy z nim problem jeśli chodzi o zasypianie, gdyż samodzielnie nie zasypia do teraz. Postęp jest już taki, że zasypia w swoim pokoju, ale pod obecność męża lub moją (oczywiście przy czytaniu bajki). W pokoju śpi ze swoim 3 lata młodszym bratem ale każdy na swoim łóżku. Syn każdej nocy wybudza się i woła któreś z nas bo nie chce spać sam w łóżku, ale jakby było tego mało, krzyczy na nas z płaczem, że nie pozwolił nam spać razem! Tłumaczenia, że w każdym domu rodzice śpią razem a dzieci w swoich łóżeczkach, naprawdę nic nie dają. Dla świętego spokoju każdej nocy mąż wstaje i zamienia się z nim łóżkiem, wiec 7 latek śpi ze mną. Pytam dlaczego nam zabrania, tłumaczę że darzymy się miłością i swoje dzieci kochamy ponad
wszystko. Syn odpowiada, że drażni go to, że śpię z mężem i koniec. Błagam o poradę, bo nie wiem co zrobić. Zaznaczam, że syn nas raczej nie zastał w żadnej intymnej sytuacji. Z góry bardzo dziękuję.
Megi

Renata Trojan - Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Renata Trojan
Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
polecam kontynuowanie tego, co Państwo robicie: spokojnie i stanowczo mówić synowi, że Państwo jesteście małżeństwem i jego rodzicami, w związku z tym robicie różne rzeczy wspólnie, także śpicie razem. Starszy syn i jego brat są dziećmi i mają swój osobny pokój i własne łóżka. W tym wieku trzeba podkreślać ważność diady rodzicielskiej. Syn jak widać nadal przeżywa edypalny okres zauroczenia mamą i stąd bierze się jego rywalizacja z ojcem. Aby rozwój emocjonalny i seksualny mógł prawidłowo przebiegać, ta sytuacja też musi zostać odpowiednio rozwiązana. Czyli syn powinien "przegrać rywalizację" z ojcem o matkę. Państwo nie powinniście się tłumaczyć przed chłopcem z tego, że śpicie razem, tylko informować o tym, jako fakcie. Pytania o powód, dla którego syn wam nie pozwala na bliskość, nie dadzą Państwu rozwiązania tej sytuacji. Również nie jest korzystne, aby w nocy tata wędrował do łóżka chłopca, a syn zajmował jego miejsce u boku mamy. Utrwala to bowiem niekorzystne zachowania chłopca.
Jeżeli sytuacja nie będzie ulegać zmianie, mimo tych działań z Państwa strony, zachęcam do kontaktu osobistego z psychologiem/psychoterapeutą dziecięcym, który pomoże rozwiązać ten problem.
Pozdrawiam,
Renata Trojan