Płacz dziecka przy rozstaniu w drugim roku przedszkola
Witam,
piszę, ponieważ nie jestem w stanie poradzić sobie z tęsknotą córki.
Uczęszczała wcześniej 2 lata do żłobka i czasem zdarzał się płacz przy rozstaniu, ale panie szybko reagowały biorąc córkę na ręce i uspokajając.
W poprzednim roku córka chodziła do przedszkola - nigdy nie płakała przy
rozstaniu. Natomiast w tym roku (to samo przedszkole) od ok. 2 m-cy pojawia się histeria przy rozstaniu w przedszkolu. Wcześniej to się nie zdarzało.
Córka informowała, że tęskni ale wymyśliła, że po buziaku na do widzenia biegła do okna w sali i tam mogła na odchodne jeszcze nam pomachać. W tej chwili córka rano przy pożegnaniu wyrywa się, krzyczy że tęskni, przypomina mi kilka razy żebym np pamiętała co mamy zrobić wieczorem, żebym szybko wróciła, po kilka razy chce mnie przytulać itd. To samo jest w sytuacji, kiedy córkę odprowadza mąż.
Wyjście wygląda więc w ten sposób że wychodzę szybkim krokiem a pani opiekunka próbuje odciągnąć córkę. Wyłączając to, że pęka mi serce nie okazuję emocji. Opowiadam córce że w przedszkolu jest fajnie, że ja też chodziłam do tego przedszkola i fajnie się bawiłam, nie pomaga. Codzienne rozmowy też nie pomagają. Pytam córkę czemu tak się dzieje, odpowiedź jest jedna - tęskni.
W przedszkolu nie dzieje się nic złego, wypytywałam ją o to, ale na nic się nie skarży. Po jakimś czasie córka podobno uspokaja się i chętnie bawi się z dziećmi oraz uczestniczy we wszystkich zajęciach. Doszło teraz również to, że kiedy ja czy mąż muszę wyjść na chwilę z domu (córka zostaje wtedy z drugim z nas) też przytula się do nas, powtarza, że będzie tęsknić. Bierze też misia, opaskę, kocyk i co tylko jeszcze może żeby z tymi rzeczami machać nam przez okno. Jest kilka takich sytuacji. Np. wczoraj na spacerze spotkaliśmy kota sąsiadów. Córka pogłaskała go ze mną ale nie zrobił tego mąż. Córka znów zareagowała histerycznym płaczem, bo chciała żebyśmy wszyscy to zrobili. Na wieczór przypomniała sobie o sytuacji i powiedziała do męża, że "ty i tak pogłaskałeś tego kota..." Bardzo proszę o pomoc bo nie wiem w jaki sposób rozmawiać z córką.
Ewelina

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
adaptacja dziecka do sytuacji przedszkolnej nie jest stanem, lecz procesem. Oznacza to, że nie jest tak, że dziecko przyzwyczaja się do przedszkola raz na zawsze i do końca jego pobytu w placówce nic się nie zmienia.
Przeciwnie, dzieci w przedszkolu mogą wielokrotnie zmieniać swój stosunek do niego czy wracać do swoich wcześniejszych zachowań. Dlatego też nie ma nic dziwnego w tym, że córka zaczęła zachowywać się w taki sposób. Trudno jednoznacznie wskazać, dlaczego tak się dzieje, powodów może być wiele: gwałtowny wzrost potrzeby bliskości rodziców, pojawienie się lęku przed przedszkolem, zwiększony poziom stresu itp. Zdaje się, że ten etap w rozwoju córki jest typowy i powinien samoistnie minąć po jakimś czasie.
Jeżeli jednak uważa Pani, że niepokojące zachowania córki utrzymują się za długo lub że są zbyt nasilone, to radzę skontaktować się ze specjalistą.
Pomocny w tej sytuacji będzie psycholog dziecięcy, najlepiej pracujący z całą rodziną (psycholog rodzinny), ponieważ w takiej sytuacji wsparcie potrzebne jest zarówno dziecku, jak i jego rodzicom.
Z psychologiem dziecięcym można umówić się w rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta bezpłatna), w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta bezpłatna na NFZ) lub w poradni prywatnej (wizyta płatna).
Można również skorzystać z pomocy psychologa przedszkolnego, jeżeli oczywiście placówka współpracuje z psychologiem.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek