2,5 latek mało mówi
Witam,
mój synek 7 grudnia skończy 30 miesięcy i niestety mało mówi. Rozumie wszystko, bo gdy o cokolwiek się go nie poprosi, to zrobi. Jest bardzo wesołym i ruchliwym dzieckiem. Lubi bawić się z innymi dziećmi, telewizji ogląda mało, tylko wiadomości gdy oglądają je moi rodzice. Co do słów - mówi "mama-mamo", "tata-tato", "baba-babo", "dziadzia-dziadzio", "ja", "nie". Naśladuje zwierzątka, wie gdzie lata samolot, jak robi samochodzik, zna wiele słów, ale nie potrafi ich nazywać. Wszystko zastępuje poprzez przedłużane mówienie "y" bądź "u" lub gestem. Gdy chce pić, mówi "ja" i robi buzie w "rybkę" lub gdy chce z talerza np. ziemniaczka to pokaże, wie gdzie ma oczy nosek, ucho itd, także u innych. Dużo z Nim rozmawiam, staramy się czytać ale nie chce powtarzać. Co powinnam zrobić? Czy udać się na terapię?
Pozdrawiam,
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
dwuipółletnie dziecko powinno już budować zdania, dlatego konieczne jest rozpoczęcie stymulacji rozwoju mowy. Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych, Program "Słucham i uczę się mówić" - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (http://www.arson.pl).
Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach
"Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski", "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" -www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa
(www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy", "Sylabami po Krakowie" (www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także
emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Może Pani poszukać w swojej okolicy terapeutę Metody Krakowskiej
(www.szkolakrakowska.pl)
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska