Problem z 5-latką
Witam,
mam problem z moją 5-latką. Od września poszła kolejny rok do przedszkola. Już w tamtym roku miała problemy z nawiązaniem kontaktu z rówieśnikami. Dzieci zapraszały ja do zabawy, zaczepiały, a ona szła i bawiła się w kąciku sama. Sprawa jest o tyle dziwna, że poza przedszkolem jest dzieckiem bardzo towarzyskim, czy to na placu zabaw, czy na plaży, gdziekolwiek . Sama zaczepia, sama nawiązuje znajomości , chwilami jest aż \"natrętna\" ze swoimi propozycjami zabaw. Sama dąży do kontaktu z dziećmi, wyciąga mnie i męża na place zabaw, bo chce się bawić z dziećmi. Od nowego roku szkolnego do jej grupy dołączyły nowe dziewczynki, wiec ma \"pole do popisu\", pełno koleżanek do zabawy, a ona nie chce. Nie wiem co w tej sytuacji robić?
Kamila

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
źródła opisywanych przez Panią zachowań córki mogą być różnorodne: utrzymujący się z jakiegoś powodu lęk czy poczucie dyskomfortu, nieporozumienia z rówieśnikami, poczucie nieprzystosowania do grupy rówieśniczej.
Radziłabym zacząć interwencję od spotkania i szczerej rozmowy z wychowawczynią córki - może ona ma ważne obserwacje na temat funkcjonowania córki oraz pomysły jak sobie poradzić z trudnościami. Jeżeli w przedszkolu jest psycholog, również należałoby się z nim spotkać i omówić problemy dziecka oraz zwrócić się z prośbą o pomysły poradzenia sobie z nimi.
W przypadku gdy dwie powyższe możliwości zostały wyczerpane, należy zwrócić się do psychologa dziecięcego spoza placówki. Można udać się do psychologa do rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta niepłatna) lub do psychologa, przyjmującego w poradni prywatnej (wizyta płatna). Specjalista na podstawie obserwacji zachowania dziecka oraz po przeprowadzeniu wywiadu z rodzicami będzie w stanie poszukać powodów trudności w funkcjonowaniu córki.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek