Warszawa

Porady naszych Ekspertów

26-miesięczny chłopiec nie chce powtarzać słów

Witam serdecznie,

jak widzę często pojawia się podobny temat, jednak, jak wiadomo, każdy przypadek to indywidualna sprawa. Jestem młodą mamą 26-miesięcznego synka i zaczyna martwić mnie jego niechęć do mówienia. Mówi tylko "mama, kaka (tata), baba, dzidzia, sisi (siku), jaja, nie, ka (tak)". Powtarza onomatopeje, lecz część po swojemu, np. kot- "ajj" zamiast "miau".

Synek nie chodzi do żłobka, więc jedyny kontakt z rówieśnikami to plac zabaw (choć póki co nadal preferuje zabawę indywidualną niż grupową), bądź dzieci znajomych.

Oczywiście rozumie wszystkie polecenia, jest grzecznym, raczej spokojnym dzieckiem i nie sprawia żadnych problemów. Słucha, rozumie, jednak nie chce powtarzać nowych słów od kilku miesięcy. Dużo się razem bawimy, rysujemy, czytamy książeczki, nazywamy różne rzeczy. Zachęcam go czasem do sylabowania klaskając, lecz nie jest tym zainteresowany.

Mówię do niego dużo, czy to w domu czy na spacerze, opowiadam mu, co widzimy bądź pytam czy widzi to co ja i wtedy pokazuje paluszkiem. W kwestii rozumienia nie mam żadnych zastrzeżeń. Potrafię zawsze odgadnąć o co mu chodzi, gdy chce mi coś zakomunikować.

Chciałabym zachęcić go jeszcze jakoś nie wywierając na nim presji, aby się nie zraził do mówienia. Jak to uczynić? Co jeszcze mogę zrobić? Nie uważam, że jest z nim coś nie tak, myślę raczej, że może po prostu potrzebuje więcej czasu niż inni. Czasem mam wrażenie jakby bał się powtarzać słów, obawiając się, że mu nie wyjdzie.

Nie mogę się doczekać aż zacznie mówić, choć nie chcę żeby robił to na siłę. Czy mam powody do niepokoju? Bardzo proszę o jakieś porady w tej kwestii, będę spokojniejsza wiedząc, że zrobiłam wszystko, co w mojej mocy.

Kaja
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Kaju,

 

dziecko dwuletnie powinno już budować swoje pierwsze zdania (proszę obejrzeć filmy z Tytusem, w kanale You Tube na stronie www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Ponieważ Synek ma wyraźnie problem z planem ruchu koniecznie trzeba mu pomóc, bo wie im szybciej będzie mówił, tym lepiej będzie rozwijał się intelektualnie. Dziecko, które mówi później zawsze pokazuje jakieś swoje problemy od zwolnionego przebiegu kształtowania się dominacji stronnej do poważnych opóźnień w rozwoju mowy.

Pani niepokój jest uzasadniony, ale też właśnie teraz może Pani efektywnie
działać.

Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie.  Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).

Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.


Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" -
www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.centrummetodykrakowskiej.pl).


Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.


Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć