Co z dzieckiem?
Witam,
mój synek ma skończone 3 latka i nie mówi. Wypowiada słowo, nie jeżeli coś mu nie odpowiada, albo gdy zapytam czy idziemy do domu z placu zabaw, to kręci główka i mówi, że nie. Poza tym, jak się denerwuje, to krzyczy i macha rączkami. Lubi oglądać książeczki ze zwierzątkami, pokazuje słowa i czeka aż powiem jak robi zwierzątko, nie pokazywał palcem, ale po pokazaniu mu jakieś pół roku temu, o co z tym konkretnie chodzi, robi to codziennie, ale wtedy, kiedy chce coś. Kiedy proszę o wskazanie, gdzie leci ptak to nie. Ubiera się częściowo samodzielnie i je, pije z kubka, nie zgłasza potrzeb fizjologicznych nam, ale samodzielnie idzie i korzysta z toalety, zabawy preferuje ruchowe, lubi też rysować, ale "nie są to dzieła sztuki tylko bazgroły", lubi farbki, zabawy w wodzie, nie zauważyłam u niego zabaw na niby, ale ciężko mi sobie wyobrazić, żeby bawił się w sklep nie mówiąc. Lubi gotować i szaleć w kuchni, skakać na trampolinie, rozumie sporo poleceń, kontakt wzrokowy jest, ale nie na pożądanym poziomie, oglądając książeczkę czasem powtórzył "mee", kiedy oglądał kozę, ale jakby mu to przeszło. Lubi, kiedy mu śpiewam albo piosenki pokazywanki, ale to ja w większości pokazuję za niego, niektóre gesty powtarza sam, ale mało, łączy kolory w pary na tablecie, więc je rozpoznaje, na SI bawi się świetnie, u logopedy płacze. Proszę o Pani opinię.
Justyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Justyno,
z Pani opisu można wnioskować, że zaburzenie rozwoju mowy ma podłoże autystyczne. Koniecznie trzeba rozpocząć systemową terapię, bo ćwiczenia SI niczego nie zmienią.
Istotna jest także eliminacja wysokich technologii. Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu).
Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego (pomoce z Wydawnictwa WIR),
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" (www.we.pl)  i "Sylaby inaczej" (www.centrummmetodykrakowskiej.pl) "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl).  Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
Warto poszukać w okolicy terapeutę metody krakowskiej (www.szkolakrakowska.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska